Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt mere end at hænge vasketøjet ud...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 425
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har børn - 2 stk - og al den snak om klima og vi forpester vores planet i forhold til os selv er begyndt at stige mig til hovedet. Jeg er nok ikke en af dem der hænger vasketøjet ud, for hvis ikke naboen gør det, hvad er der så ved det.
Jeg vil gerne deltage i et større projekt hvor, hvis det lykkedes, det "batter". Jeg fornemmer at mange her lige som jeg er teknologi interesserede og derfor vil kunne forstå den følgende ide.

Jeg kunne godt tænke mit at skabe en/flere renderfarme (en masse computere der kan beregne alt muligt) Forskere skal herefter kunne skrive sig på en liste og få gratis tildelt tid i farmen til netop deres projekt. De projekter som får tid skal falde inden for nogle rammer, som i sidste ende skal være med til at fremme klima (det er lige oppe i tiden - og en renderfarm kan med lethed skifte "retning" det er trods alt bare tal)

Jeg er bare løbet hovedet mod indtil flere mure

• Økonomi - en farm med et anstændigt antal Teraflop koster gerne 9-10 cifre og den skal både drives og opgraderes løbende
  • Der er mange projekter som fortjener tid i farmen - hvordan udvælges de bedste, for desværre er der ikke regnekraft nok til alle.
  • Den fysiske opbygning - hvilken hardware og software skal man satse på
  • Hvor kan man finde bygninger der er egnede/sikre nok til et sådan projekt

Min plan var og er sådan set stadig, et sammenskudsgilde, hvor private og firmaer spytter værdi i projektet. Fx, er en af de største udgifter i moderne serverdrift den el som skal bruges.

Som i nok kan høre, startede dette projekt som "Jeg skal bruge en hammer, et  søm og en nikkedukke", men allerede inden jeg nåede at nedfælde et eneste stykke dokumentation, så er projektet vokset til et mega foster. Det er egentligt også derfor jeg ikke er så bange for at dele hele ideen med jer, for det kræver mere end et par kvikke hoveder, at få en god fødsel her.

Et af de første spørgsmål jeg kom på er hvordan får vi indsamlet resurser til projektet. Kan en vision, strategi og taktik  som rammer "dem der har interessant værdi i mængder", være nok til at de får lyst til at sætte værdi i dette projekt. - hvis, hvordan og er der nogen der vil hjælpe mig med det?

Hvilke strategier virker, når man VIRKELIG skal have "de store" til lommerne?

1. Noget for noget - Hvad skal et projekt som dette gøre til gengæld? Er det nok med en hjemmeside med god omtale og præsentationer af resultater.
  2. Trussel/kraftig opfordring - "Hvis ikke du er med til at gøre noget NU, så går ud over dine/jeres børnebørn"?
  3. Andre forslag?

Jeg mangler meget - rigtig meget - men teksten her er allerede alt for lang...

Dennis

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Skrevet kl. 09:57

Jeg ved godt der er en del tekst, men er der ingen, som i det mindste kan rakke ned på projektet, som melder ind?

Tilmeldt 19. Dec 09
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 17:43

Det lyder som noget af et projekt hvor der findes store konkurrenter i udlandet allerede. Tror det bliver meget svært at få sat gang i noget for der skal jo mange mange penge til for at stable noget ala det du har i tankerne på benene. :)

Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 17:51
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

du vil ikke selv  hjaalpe til for at spare paa CO2, men gerne tjene penge paa dem der vil. Du drejer dog historien til at du hjalper paa denne maade..

Har bare svart ved at forholde mig til saadan en holdning og jeg tror ikke paa din ide af den grund vil lykkedes.

Hvis vi alle slukkede lyset, gik lidt mindre i bad, hang toj udenfor og varmede vand i kedler i stedet for gryder, saa var vi et godt stykke af vejen.

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Skrevet kl. 11:36

Hej Mad-elsker.

Ja, det er rigtig dyrt, at starte dette projekt, men jeg tror på effekten. Selv med ganske få midler kan vi starte projektet. Fx, har jeg kapacitet her på:

AMD Athlon X2 3500
Xeon 3.0
Xeon 3.2 Dual cpu
Xeon 2.8
Alle maskiner, som bare står og samler rust. Hvis jeg vidste, at jeg kunne få dækket strøm til disse maskiner, så har jeg plads nok til at sætte dem op. Jeg kan endda indstille timere til at de udelukkende skal køre når strømmen er billig / på tidspunkter hvor der er overskuds el. Altså med mindst mulig miljømæssig indflydelse.

Jeg ved, at der står MANGE computere der ude, som hvis bare de ville sende dem til mig, og betale el, så skal jeg nok holde liv i projektet og sørge for internet-forbindelsen hertil. Desværre kan dette ikke betale sig, idet ét nyere grafikkort laver de samme antal beregninger som alle de computere jeg ville kunne samle.
(Dette på baggrund af at jeg regner med at de computere, som ville blive sendt hertil vil være "gamle" P3, P4, Core Duo og Dual Core maskiner og samme generationer fra AMD)

MEN, nu hvor jeg alligevel regner på det, så lad os se hvad man kan få for bare 25.000 kr.
(Priser taget fra edbpriser.dk i dag - 5/10/2010)
INFO:
Core i7 2.79Ghz yder ca 2200 enheder - (gns fra projektet Poem@Home)
Geforce 260 yder ca 6000 enheder - (gns fra projektet GPUGRID)
Jeg ved ikke hvordan disse enheder er udregnet eller om de er sammenlignelige, men for dette eksempels skyld vælger jeg at tro dette.

i7 920 á 1829 kr
4 stk Geforce 260 á 1241 kr
Bundkort  EVGA - 170-BL-E762-A1 á 2500
Rest PC-dele á 2000
I alt: 11300 kr

EL:
CPU = 200W
GPU = 4 x 350W = 1400W
Rest system = 150W

I alt ca 1750W
Ca regnekraft i denne maskine 2200 (CPU) + 4 * 6000 (GPUér) = 26200 enheder

For de 25.000kr vil man altså kunne opnå 2 computere der tilsammen kan producere
52400 enheder i gns ved forbrug af 3500W

Til sammenligning har jeg været tilmeldt Poem@Home og GPUGRID siden 20 dec 2009 og derved produceret i alt ca 88.000 enheder, hvor jeg samtidig har brugt computeren til forskellige småting.

Jeg er sikker på at der kan findes andre løsninger som dels kan spare strøm eller producere flere enheder i gns, men jeg har valgt at tage udgangspunkt i nogle tal som ikke er ren fantasi.

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Skrevet kl. 11:44

Hej Simon

Ja, du har ret, jeg er lige som 99% af befolkningen. Vi tænker over hvad vi kan gøre, køber en elspare eller måske et par diode pære. Måske hænger vi også tøjet ud når det er godt vejr.
Men, det er jo præcis det der er problemet. - Det bliver til alt for lidt. - Ja, hvis og hvis alle blah blah, men det gør vi ikke!

Så, er spørgsmålet hvad vi så kan gøre. Hvor kan vi sætte ind med noget der "batter". Dette er mit bud, og ja, det bliver monster svært. Sandsynligvis ender det med at jeg på privat initiativ skraber de computere sammen jeg kan få fingrene i, og starter en mini render-farm på min bopæl.

Jeg er af den overbevisning, at teknologi grunden til alle problemerne men samtidig nøglen til løsningen. Derfor vil jeg gerne støtte udviklingen af teknologi via regnekraft til forskere. Er der nogen der vil hjælpe, så kan (stortset) alt bruges.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)