Jeg er ansat i mit eget ApS. Når jeg tidligere har købt PC + udstyr mm. til brug i virksomheden, så har det naturligvis været købt af virksomheden og ejet af virksomheden. Men er der nogen grund til fra 2010 og frem? Jeg forventer at skulle betale den nye multimedieskat uanset hvad, så denne skat trækker ikke ned i regnestyket. Men hjemmepc ordningen bliver igen indført i 2010, og man kan derfor købe PC udstyr før skat og moms. Dermed bliver udgiften nøjagtig den samme uanset om udstyret købes og ejes af virksomheden eller om det købes af virksomheden og ejes privat (hjemmepc ordning). Fordelen, som jeg ser det, er når udstyret skal udskiftes med nyt, og man derfor vil sælge det gamle udstyr. Har man brugt hjemmepc ordningen, så ejer man selv udstyret, og får rent privat indtægterne fra salget af det gamle udstyr. Hvis det var ejet af virksomheden, så skulle salget af gammelt udstyr indgå i virksomhedens regnskab. Er der noget jeg har overset? |
Hej
Jeg tror at du har misforstået noget. den såkaldte hjemmepc ordning (efter ligningslovens § 16 stk. 12) blev ophævet i år ved lov 519 af 12 juni.
Der er blevet lavet en overgangsordning der løber til og med 2012, dog kun hvis man allerede var omfattet af aftalen d. 22 april 2009.
Herefter bliver det blot multimediaskatten.
Mvh.
Benjamin