Jeg skriver fordi en af mine venner har spurgt mig, iværksætteren hun lige kender, til råds. Jeg kan dog ikke rigtig svare hende, men lovede at stille det videre her:
Hun skal igang med en uddannelse som terapeut. (En uddannelse hun selv betaler) Dette er med henblik på at have egen virksomhed hvor hun naturligvis vil tilbyde terapi.
Hun skal derfor have sig etableret i en virksomhedsform før eller siden. Hendes spørgsmål går på, om hun kan registrere sig nu og dermed trække uddannelsesudgifterne fra?
Jeg er klar over at skat nok gerne vil se noget indtægt før eller siden, og den skal nok komme. Men der går nok et år eller to før hun reelt begynder at tilbyde terapi og dermed får noget indtægt til virksomheden.
Men hvad tænker I om ideen? Er det muligt at spare nogle penge ved at registrere virksomheden nu og så trække det uddannelsen koster fra?
Kursusudgifter kan fradrages, når der er tale om kurser, der
har til formål at ajourføre og vedligeholde hendes tidligere
erhvervede uddannelse og viden. Der kan således ikke godkendes fradrag
for udgifter til etablering, herunder uddannelse og videreuddannelse
eller kurser af privat karakter. Det er endvidere en forudsætning for
fradrag, at afholdelsen af udgiften har haft en direkte tilknytning til
indkomsterhvervelsen.
Jeg er helt enig med Henrik i hans bemærkninger, og kan ydermere tilføje, at SKAT er meget restriktive i forbindelse med kursus og uddannelsesomkostninger.
Derfor er det på grundlag af det anførte, absolut ikke muligt at få fradrag denne vej.