Hej alle sammen og god jul :) Jeg er kommet i den situation, at jeg skal overtave en forening (som kassere) i denne sammenhæng kaldet X. Problemet er: I denne forening har der siddet en tidligere hovedløse bestyrelse, og de har brugt penge uden bilag osv. Så var der en anden bestyrelse der overtog nogle år senere, men de fik ikke overdraget ret meget, og den nye kasser finder først ud af, hvor slemt det har stået til efter han kom til posten . Så der er ingen i bestyrrelsen, der har haft kendskab til, hvad der har forgået tidligere. Denne forening har også en underafdeling kaldet Z i denne sammenhæng, som er en kiosk for medlemmerne. X og Z er bygget på et sæt vedtægter en let opstart løsning og dette er ikke smart, da vedtægterne ikke er uddybene. Z og X er CVR registreret! Jeg står nu i det dilemma, at jeg ikke ved, om den nuværende bestyrelse kan drages personligt til ansvar for den gamle bestyrelse hovedløshed. Så der er lidt to muligheder, fortælle skat sagen som den er, har vi allerede gjort, de siger: de vil se fremad i stedet for tilbage. Men har jeg garanti for dette? i tilfælde den nye bestyrelse kan drages personligt til ansvar? vil det være muligt at på en general forsamling at splitte X og Z ad og lave hver deres sæt vedtægter og køre videre med deres nuværende CVR nr? eller vil det være smart at lukke dem begge ned, med en revisors hjælp og starte på en frisk med to nye foreninger?
Opsamling:
Mvh. Den MEGET fortvivlede.... |
Du bliver som nyvalgt bestyrelsesmedlem nødt til at lægge kortene på bordet. Du er dermed valgt til at lede og fordele fra nu af og en af disse ting er helt sikkert at få styr på rodet hurtigst muligt.
Efter tingene er fremlagt og behandlet, vil den nye bestyrelse kunne beslutte om der skal køres videre på eksisterende cvr-nr. eller og dette bør lukkes, hvis ikke opnået en tilfredsstillende løsning.
mvh
kjeppe