Hej Gitte Lidt tilfældigt kom jeg ind på Amino og så dit nødråb mht. DCR VX 1000. Sådant et kamera har jeg selv og har nu brugt det i omkring 5 år. Det er et ældre, men absolut fantastisk kamera, som jeg er sikker på, din søn vil få rigtig meget glæde af. Det er Sonys første kamera med 3CCC. Det betyder, at farveoptagelsen sker via 3 separate farvesencorer. Kameraet har mange forskellige indstillinger, som jeg ikke vil kommentere her, men du kan på nettet gå ind på Sonys sider og nederst på siden med DCR VX 1000 kan du downloade en manual, som desværre kun er på engelsk.
Jeres problem med at få videoscenerne ind i computeren skyldes, at I skal have et program til at gøre det med. Gå langt uden om Adobe Premier. Programmet koster en halv bondegård og er beregnet for professionelle eller meget dygtige amatører. Nej, jeg vil foreslå, at I bruger Windows Media. Det indeholder alt, hvad man som nybegynder har brug for, og så er det gratis og ligger på Windows XP. Når så I engang har fået lidt erfaring med redigering, kan I jo overveje at købe et redigeringsprogam. Jeg bruger selv Pinnacle System version 12 (koster omkring 800 kr.) og det rækker absolut til mit behov. Video-sekvenser fylder meget, og der er ikke Mega-byte, vi snakker om. Selv små sekvenser løber opå i Gigabyte. Derfor skal jeres computer have en vis størrelse. Processoren skal være hurtig og jeres harddisk må gerne være 3-500 Gigabytes. Og husk så at få et system, hvor I jævnligt kan lave back-up.
Jeg befinder mig pt. i Sydfrankrig , så du skal ikke ringe til mig, men send mig en e-mail og fortæl mig dit fastnet-telefonnummer. Så kan jeg for næsten ingen penge ringe dig op via Skype og måske give dig lidt flere tips til, hvordan I skal komme godt igang.
Til slut mange gode hilsener til dig og din søn
Jørgen T