Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Historien om de fem aber

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Stouby, Vejle
Tilmeldt 19. Sep 09
Indlæg ialt: 201
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Læste i dag denne lille historie - som jeg gerne vil dele med jer:

Denne historie er en gengivelse af et amerikansk dyreforsøg, der måske har fundet sted. Uanset oprindelse, eller om forsøget blot er opdigtet, så kan fortællingen give anledning til dialog eller reflektion over emnet "virksomhedskultur og arbejdsprocesser".

Fem aber anbringes i et  bur. I toppen af buret hænger en banan. Under bananen står en trappestige. Inden længe forsøger en af aberne at klatre op ad stigen for at nå bananen. I det øjeblik aben rører ved stigens trin, oversprøjtes alle aberne i buret med iskoldt vand.

Lidt efter forsøger en anden abe sig, og igen oversprøjtes alle aberne med vand.

Sådan forsøger de begavede dyr sig efter tur, og hver gang bliver de oversprøtet med iskoldt vand. På et tidspunkt begynder de andre aber derfor at angribe den abe, som forsøger sig med stigen.

Forsøgslederen hænger vandslangen på plads og slukker for det kolde vand.

En af aberne fjernes fra buret, og en anden sættes ind i stedet. Den nye abe forsøger sig naturligvis med stigen op til bananen, men opdager til sin skræk, at den bliver overfaldet af de øvrige fire aber. Den lærer hurtigt, at man får tæv, hvis man rører stigen.

Herefter fjerenes  igen en af de oprindelige fem aber, og en ny abe sættes ind i bruet. Den nye abe hopper op på stigen og bliver straks overfaldet af de andre aber, idet den første abe også deltager i afstraffelsen.
To af aberne ved ikke, hvorfor det er strengt forbudt at klatre op ad stigen, eller hvorfor de deltager i afstraffelsen af den formastelige, der forsøger sig.

Forsøget fortsætter, og efter udskiftningen af den fjerde og femte af de oprindelige afber, er der ingen af aberne der i  sin tid blev oversprøjtet med iskoldt vand, tilbage i buret.

Ikke desto mindre forsøger ingen af aberne nogensinde på at kravle op ad stigen for at nå bananen.
Hvorfor ikke? Tja, det gør man altså bare ikke. Sådan har det altid været her i firmaet.

Fra Odense
Tilmeldt 29. Mar 09
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 18:48

Fantastisk forsøg. Skype-Giggle.

Feedbag.dk - Live support.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 19:31

Så er vi ved den gode gamle:

Sådan har vi altid gjort, og det foresætter vi med  Smile

Tilmeldt 7. Dec 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:36

Tankevækkende.. Jeg synes det var så god læsning, så jeg vælger og lave mit første amino indlæg i denne tråd :)

Men du må følge op med flere i samme dur, hvis du gider. Jeg har flere eksperimenter "i bogform" vedr. både dyr og mennesker, med specielt "tankens kraft" som fællesnævner.

Dem vil jeg prøve at finde.

Man kunne måske opfordre flere til at beskrive flere spænende/skøre/sjove eksperimenter, som er endnu lidt viden, man ikke kan bruge til meget nu og her, men bestemt værdsat!

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 21:07

super indlæg 5 stjerner fra migSmile

sjov historie og tankevækkende , når første nogle tror noget er farligt , fordi de andre siger det videre fra dem der har oplevet det , kan man let manipuleres , af andres handling og meninger , det sker konstant i reklamer mv. og på den måde danner folk tit en mening .

Sker konstant i samfundet alt fra religion , mode , gruppepres , hvad skal drengebørn og pigebørn lege og opfører sig.

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:21

Meget tankevækkende... Yes

Husk at tænke ud af Boksen ogføl dig frem..

Mikkel

Tilmeldt 7. Dec 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 22:03

Endnu mere tankevækkende er, det også sker her, på dagli basis, i amino fora.

Selvom jeg kun har et indlæg skrevet bag mig, har jeg fulgt med i noget tid nu.

Tilgengæld, er det i bagateller ift. andre forums.

Så på trods af generelle forum sygdomme, med mange brugere, er amino alligevel en hel standard bedre en det meste andet jeg kender.

Jeg er ved at finde et eksperiment frem i en genial bog af John Evans (hedder han vidst), titlen er: Hvordan vinder vinderne

Han beskriver flere eksperimenter, med bla. egern, og en nøddemaskine, som kun er "programeret til at skyde 1 agern ud af gangen.

Historien er så at samme maskine ved vintertid gav flere nødder, flere gange!, til de egern der "deltog" i eksperimentet.

Fordi det er vinter, ved egernet at den skal bruge mere mad, og ved samtidig ikke andet end, der er 1 maskine, og 1 agern er ikke nok!

Ligeledes beskriver han eksperimenter om mennesker der har gjort umulige ting. Brugt tankens kraft. Telepati med tvillinger, lottokugle eksperimenter, af hvad jeg lige kan huske.

Jeg ved godt, forfatter af tråden´s eksperiment, er af anden type end "JEDIMINDTRIX", men fællesnævner er jo "tankevækkende eksperimenter"...

Vil samtidig benytte lejligheden ved at fortælle, jeg er godt klar over der er mange herinde som ved meget om tankens kraft eksperimenter mm.

Men hvis man kan bidrage med en ny, bliver det superb tidspilde for en der arbejder ved computeren hver dag.

MVH

Silas

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)