På mode-messen i Bella kom jeg i kontakt med en agent fra Grækenland, som gerne vil sælge vores tøj. og det er jo bare kanon. Han har allerede mange store mærker som han varetager salget for i Grækenland. Spørgsmålet er hvad sådan en makker skal have i provision?
Efter min overbevisning er 15% for lidt afhængig af hvilke volumener og prisnevauer der er tale om. Jo mere du giver agenten, des mere "pusher" han dit produkt. Hvis du "bare" er en anden "15% supplier" så har han ikke synderligt incitament til at gøre noget specielt for dig.
Hvis varen koster 300 i udsalg er det ikke udsæfvanligt at forhandleren giver 150. 40% af dette er 60 kroner så du kan have en nettopris på 90,00.
Der er mange der ville være svært tilfredse med i agentur handel at få 90,00 for en vare som går gennem flere led og sælges til 300 i udsalg.
Jeg ville ikke formidle varer for 22,50 i bruttofortjeneste på et produkt en forhandler skulle give 150 for og reelt tror jeg ikke mange hopper på den.
Hvis firmaet arbejder, som ren agent, så er de normale takster 10-15%. Det svinger fra mærke til mærke, men det er niveauet.
Vælger de derimod, at være distributør, og købe varerne til eget lager, så ligger tallet nærmere 25-35%, nogle giver helt op til 40%... Men så skal du også sørge for, at der bliver opsat nogle minimumskøb, dvs de minimum skal købe for xxx europrkollektion eller pr år. Igen er det noget, som svinger fra mærke til mærke, men du SKAL sørge for at få det på papir, og sørge for det er realistisk... Ellers slår du dine egne sælgere ihjel...