Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ang. outsourcing, sommerferie og skattefar

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Rasmus Hoeks:
Jeg har også overvejet at oprette et firma dernede, for at undgå skattefra, så jeg på den måde får mulighed for at få bare en lille smule i SU det næste år (politiske og etiske diskussioner omkring dette emne frabedes...).

Jeg kunne godt tænke mig en løsning dernede, så jeg slipper for at betale skat herhjemme. Evt. ved at starte et firma dernede ja.

At jeg ikke er vild efter at betale dansk skat mens jeg er dernede er rigtigt.... Men det betyder ikke, at jeg har tænkt mig at gøre det, såfremt det ikke ville være lovligt. Så moralsk er jeg måske ikke den sødeste person, men det ændrer ikke på det faktum, at jeg har tænkt mig at overholde de gengse skatteregler - både dernede og herhjemme. Det er netop derfor jeg spørger ind til det.

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 14:54

Hej Rasmus.

Jeg var i Thailand for nogle år siden i 10 dage. Jeg købte varer ind hver dag og havde en længere forhandling med en papirpose leverandør, som også endte med et køb.

Da jeg ikke er god til engelsk havde jeg taget en Thai praktikant med på turen.

Inden jeg tog hjemmefra vidste jeg ikke præcist, hvilke firmaer jeg ville besøge og hvor lang tid jeg ville bruge hvert sted. Jeg tog bare afsted med nogle adresser og så måtte tiden vise, hvad jeg fik ud af det.

Fordi jeg ikke havde lavet en tidsplan inden afrejsen og fordi praktikanten ikke var aflønnet fik jeg ikke dækket nogen som helst omkostninger i forbindelse med rejsen, hverken for hende eller mig. Og jeg kan bemærke at jeg ikke holdt en eneste fridag på de 10 dage.

Om SKAT har ændret praksis ved jeg ikke, men dengang var de hverken til at "hugge eller stikke i".

Jeg synes din tur lyder mere af privat karakter end som en forretningsrejse. Så om du synes det er besværet værd at få SKAT (og dermed alle andre skatteydere) til at betale din sommerferie, kan du vel egentlig kun selv vurdere. Personligt tror jeg, at du får besvær med at overbevise SKAT om fradragene, men jeg er jo ikke ekspert.

Miriam

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 15:01

Hej Miriam

Tak for dit svar

Miriam Frank:
Jeg synes din tur lyder mere af privat karakter end som en forretningsrejse. Så om du synes det er besværet værd at få SKAT (og dermed alle andre skatteydere) til at betale din sommerferie, kan du vel egentlig kun selv vurdere. Personligt tror jeg, at du får besvær med at overbevise SKAT om fradragene, men jeg er jo ikke ekspert.

Ja, det har du nok ret i. Så vidt jeg kan se af svarene - og også hvad jeg selv har læst mig til i løbet af de sidste to dage - så er sådan en rejse enten business eller ren ferie. Så det ser ud til, at jeg må undlade at trække noget fra, da jeg også ønsker at nyde livet dernede :)

Det var heller ikke fordi jeg ville have skatteyderne til at betale min sommerferie; jeg tænkte mere noget i stil med, at man måske kunne trække halvdelen af huslejen fra eller noget i den stil, idet jeg jo skal arbejde dernede.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 15:15

Mariam Frank

Det lader til du er for venlig.

Der er stort set ingen virksomhedsejere der ville have accepteret det beslutning som Skat har foretaget overfor dig. Det undrer mig egentlig hvordan de fandt ud af det, da en normal kontoplan har alle de konti der er nødvendige for at bogføre sådan en tur korrekt.

Egentligt også underligt med din følgesvend, for du kunne have korttidsansat hende som translatør.

Hvis det var mig så tog jeg det bare næste år eller retsagen mod Skat. Det er fint at betale skat, men man skal ikke finde sig i hvadsomhelst.

Før i tiden rejste jeg 10 gange om året til Fjernøsten og jeg har ALRIG været ude for at Statsautoriseret Revisor eller andre har bedt mig dokumentere nogetsomhelst. Og personlig har jeg den opfattelse, at Skat ALDRIG kommer til at blande sig i om jeg bader og dykker 3 dage i træk på en business tur. Selvfølgelig betaler jeg selv for dykketuren fra privat lomme.

Køb ren argan olie her

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 17:01

@ "Det undrer mig egentlig hvordan de fandt ud af det, da en normal kontoplan har alle de konti der er nødvendige for at bogføre sådan en tur korrekt."

Det finder de ud af, hvis man bliver udtaget til kontrol. ;-)

@ "Egentligt også underligt med din følgesvend, for du kunne have korttidsansat hende som translatør"

Det er sikkert rigtigt og det burde jeg have sat mig ind i inden afrejsen. Det er ligesom for sent, når man først sidder i møde med SKAT at opdage den slags ting. Det samme gælder forhåndsplaner for turen. Det er jeg ret sikker på er et krav, man skal opfylde for det har jeg også siden været ude for at skulle fremligge.

Hvis du bader og dykker 3 dage i træk på en business tur er du helt sikkert forpligtiget til at oplyse det og undlade fradrag for de tre dage.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 17:25

Mariam Frank

BDO ScanRevision skriver:

Selvstændigt erhvervsdrivende kan foretage fradrag med satserne
for skattefri godtgørelse ved rejse med overnatning. Fradraget sker i
personlig indkomst.

i materiale vedørende skat 2008/2009.

Jeg tror du skal bede din revisor om at finde at måder hvorpå du kan få godtgjort udgifterne. Jeg er totalt uforstående overfor den problematik du skal igennem.

Jeg ville fradrage hele skidtet i selvangivelsen, og så tage sagen.

Eller alternativt, hvis du tjener mange penge, så opret et selskab i England.

Køb ren argan olie her

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1558
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 05:28

Hej Rasmus,

Jeg har med interesse læst dit indlæg og vil lige give dig min kommentar....

Rasmus Hoeks:
Lokale programmører, der arbejder billigt! Hele "konceptet" går nemlig ud på, at jeg kan holde lidt ferie alt imens jeg opbygger et solidt netværk til en række lokale programmører, således at jeg efterfølgende kan outsource til dem, når jeg til august må pakke sydfrugterne og tage hjem igen!

Jeg tvivler på at du får det til at virke, sure du kan finde nogle programmører, men når festen er over og du er rejst tilbage til Danmark så skal der mere end normalt held til hvis det skal virke på sigt.

Hvis jeg var dig ville jeg søge arbejde hos en af de Danske outsoucing virksomheder her i Syd Østasien, der er åben på alle hylder, ønsker du Thailand, Filippinerne eller Indonesien ... og så bruge 3 måneder på at sufe, feste og så arbejde lidt ind i mellem. Når du har gjort det så har du lidt erfaring som du så kan bruge ....

og hvis jeg må være fræk.....så drop det uni og bliv herude, lær og så åben din egen virksomhed....jeg garanter dig at om 20 år når du kikker tilbage på det så vil du være lykkelig..

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)