Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

brug af "privat" billede i annonce

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Min søn + kæresten gik til fotografen for at få lavet nogle fine billeder ( ak den ungdom ), og betalte selvfølgelig for dette.

Nu ser de så deres billede i lokal avisen som en del af en annonce, og spørger om fotografen/butikken godt må gøre det - uden at spørge om lov ?

PS. jeg synes da det er lidt sjov de kommer i avisen med et fint billede, men troede egentlig også de skulle be om lov, eller kompensere på anden vis.

Mvh

Jesper

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 19:52

De må ikke anvende billeder på den måde uden tilladelse.

Køb ren argan olie her

Fra Århus
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 19:54

Godt du ikke hedder Frank Hvam - så havde den fotograf mistet sin kørestol og fået skældt huden fuld Wink

(Henviser til et afsnit af Klovn, hvor nøjagtig det samme sker for Frank og Mia - her bliver billedet blot udstillet i fotografens vindue).

Nå seriøst - så kan jeg ikke svare dig på dit spørgsmål

Birger

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 19:58

hehe

jo husker udemærket det afsnit..  go humor

Fra Kolding
Tilmeldt 9. Aug 07
Indlæg ialt: 296
Fra  boxs.dk Skrevet kl. 20:04

Niksen. der er reglerne ganske tydelig. De må ikke bruges uden tilladelse.

Det er nok ikke værd at gøre den store sag ud af det, men måske fotografen vil kvittere med lidt flere kopier til farmand.

Så er der jo julekort til familien ;-)

Dbh

Henrik V,

Tag på Photoshop kursus i Vejle

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 478
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 20:22

Ved ikke om jeg tager fejl, men er der ikke noget med lov og ophavsret... At fotografen har alle rettigheder til det elektroniske billede og at du faktisk selv kun betaler for at få taget billedet og få det printet ud på papir.

:-) Dorthe

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:27

At fotografen har ophavsret betyder IKKE, at han/hun har ret til bruge det til annoncering. Ikke engang ret til at bruge det.

Mvh. Lisbeth Scharling

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 20:28

nu er det ikke fordi jeg ønsker at gøre noget ud af det - det er blot alm. nysgerrighed..

googlede lidt, og synes det lignede som du siger Dorthe - men undtagelserne er bla. private bestilte portrætfotos

mvh

jesper

Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 572
Skrevet kl. 20:33

Den der skaber et værk, uanset om det er illustration, foto, maleri osv. har altid ophavsretten til det. Så er der noget der hedder brugsret til et værk. Men om man overdrage sin ophavsret i en fotohandle ved at købe billeder, er jeg i tvivl om. Det er jo en bestilt opgave og ser man bort fra at den er brugt i en annonce, er den jo speciallavet.

Kunne være interesant om nogen har helt styr på paragrafferne i den sammenhæng...

Med venlig hilsen Hulahoppigen/Yvon

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 20:36

Hev lige dette fra "ophavsretten"

Ophavsretsloven fra 1995 giver dig som pressefotograf den fulde ophavsret, ejendomsret og udnyttelsesret til de fotografier du fremstiller (med nogle ganske få undtagelser omkring kollektive aftaler – og f.eks. ved bestilte portrætoptagelser, når den portrætterede selv har bestilt billederne, medmindre du inden optagelserne udtrykkeligt har betinget dig at du har ophavsretten).

mvh. jesper

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)