Jeg ved ikke helt hvorfor jeg føler træng til at skrive dette indlæg, men nu kommer det alligevel.
Jeg er ved at opstarte en børnetøjsbutik (fysisk) i Svendborg. Har lokalerne og har fået bevilget en erhvervskassekredit på 300.000 af banken. Skønt, tænkte jeg.
Men er det sådan man gør det?
Vi har et forholdsvis lille lån i vores ejerbolig og dermed mulighed for at låne i friværdien, hvis det skulle blive nødvendigt. Også et pænt stykke over de 300.000 kr. Derfor tager banken pant i huset. Skulle det værst tænkelige ske, vil vi altså stå overfor en overkommelig merudgift per måned de næste 30 år (!).
Findes der overhovedet ikke nogen som helst form for iværksætterydelse mere? Er banken den eneste mulighed og er jeg i realiteten bare en heldig kartoffel?
Jeg tror da bare at du skal være glad for at du har fået din finansiering på plads og at du ikke behøver støtte fra det offentlige for at få din egen virksomhed op ad stå!
I bliver en lille smule irriteret, når jeg hører at folk forventer at det offentlige skal støtte dem økonomisk, når de vil starte deres egen forretning.
Hvis man ikke selv kan få finansieringen på plads, så er ideen eller ens forarbejde måske ikke bare godt nok!
Dato: 13-10-2006 10:12:02 Forfatter: Brian Nielsen
I bliver en lille smule irriteret, når jeg hører at folk forventer at det offentlige skal støtte dem økonomisk, når de vil starte deres egen forretning.
Hej Brian
Tak for svar og ja, det kan da godt forstå du bliver! Nu hvor jeg læser mit indlæg igen, kan jeg jo godt se at jeg fremstår som en ret forkælet tøs ...
Men man bliver lidt bekymret når man kaster sig ud i at låne et så betydeligt beløb og man måske sætter den forholdsvis sunde privatøkonomi over styr. Så er det man savner den rige onkel - en der bare tager lidt af risicien. Eller en del af
Det lyder da til at det hele kører på skinner. Finansieringen er gået igennem, du har fundet gode lokaler, hvor en potentiel afståelse kan dække en del af (hvis ikke hele) tabet i tilfælde af, at du må lukke og slukke.
Jeg mener hverken du er en naiv blondine eller en heldig kartoffel. Nææh nok nærmere en dygtig kartoffel, at banken vil låne dig penge tyder jo bare på du har gjort forarbejdet godt og grundigt samt at du har en ide de tror på.
Findes der overhovedet ikke nogen som helst form for iværksætterydelse mere? Er banken den eneste mulighed og er jeg i realiteten bare en heldig kartoffel?
Hej Camilla,
Om du er en naiv blondine er svært at se når du har cykelhjælm på
Jeg synes ikke du er specielt heldig, du har jo netop fået taget pant i din ejerbolig, så banken løber ingen risiko.
Umiddelbart vil det nok være smart at bruge amino.dk til det der er netværkets største force, nemlig lynhurtigt at kunne give dig svar på næsten alt, hvad du overhovedet kan komme på af problemer både ved opstart og ved driften af din butik.
Og BANG blev jeg hævet ind i den virkelige verden igen. Hæhæ.
Nej, du har helt ret, jeg er godt klar over at min privatøkonomi er det eneste der er på spil her.
Jeg skrev nok indlægget fordi jeg havde hørt om vækstfonden og, meget naivt, forstået at de
støtter med en kaution, som jeg troede iværksætteren ville få økonomisk fordel, af i tilfælde af at nøglen måtte drejes om. Men kautionen stilles jo til banken og dermed er iværksætteren (=mig) lige fedt stillet.
Heldigvis har vi en god økonomi og vi har accepteret mulighed for at det bliver et flop. Mit ego er så straks en helt anden historie ...
Så jeg er allerede blevet klogere herinde på Amino. Og det er ikke sidste gang jeg kommer på banen. Det må være en force at kende ens egen svagheder ...
Brian - jeg er enig i at det ikke er det offentliges pligt at bistå med finansiering af iværksættere, men derefter vrøvler du - mange gode idéer og godt forarbejde er ikke blevet honoreret med investeringsvilje.
Ganske enkelt fordi mange investorer ofte ikke har forstand på en given branche, og desuden alt for ofte kigger på "manden" istedet for idéen (manden kan udskiftes, men idéen er unik).
Jeg designer børnetøj, har mit eget mærke - begyndet for ca. 3 år siden.
Jeg har fået mange "slag" men er også blevet meget klogere end jeg var som helt grøn :O) jeg klager ikke overhoved ikke, dette er en del af "the game" men jeg vil gerne del ud af det jeg har lært, så hvis du har lyst at høre mere er du velkommen.