Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat: Fri helårsbolig til hovedanpartshaver.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg overvejer, at leje en helårsbolig igennem virksomheden (på baggrund af konkrete tilbud, hvor udlejer kun vil udleje til virksomheder) til eget brug.

Såfremt jeg lejer en helårsbolig igennem virksomheden, hvori jeg selv skal bo, har jeg fundet frem til, at jeg skal beskattes af lejeværdien (forudsat at jeg ikke betaler leje til virksomheden) og betale et bidrag, da jeg er hovedanpartshaver og direktør i virksomheden (grundet væsentlig indflydelse på egen aflønning). I tilfælde af at jeg betaler leje til virksomheden, bliver jeg beskattet af forskellen mellem det betalte og "den fastsatte værdi" (en værdi der fastsættes af ligningsrådet).

Jeg kan dog ikke finde konkret information om, hvad jeg præcist bliver beskattet af udover, at ligningsrådet fastsætter en værdi ud fra skematiske regler. Bidraget kan jeg heller ikke finde konkret bud på.

Nedenstående er fundet via min ven, Google:

På ovenstående side står følgende:

"Beregningsgrundlaget for fri helårsbolig udgør det højeste beløb af følgende:

A. Vurderingen pr. 1. januar i det aktuelle indkomstår.

B. Anskaffelsessummen, forhøjet med evt. forbedringer."

Osv.

Nu er sagen bare den, at der er tale om en lejebolig, som virksomheden lejer og genudlejer til mig - og ikke en ejendom, som virksomheden ejer.

Her er jo et hav af kyndige skattefolk. Kan en af jer venlige sjæle løfte sløret for, hvad jeg skal beskattes af (hvordan udregnes beregningsgrundlaget, når der er tale om en lejebolig?) og måske lidt om, hvordan det påvirker virksomheden? Så vidt jeg kan forstå er lejen fuldt fradragsberettiget - kan det passe?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:47
Jamen det kan vi da være behjælpelige med. Personer der har bestemmende indflydelse på egen aflønningsform bliver beskattet af 5% af ejendomsvurderingen med tillæg af ejendomsskat, gartner og hvad virksomheden ellers afholder af udgifterne. El og varme ryger også oveni hvis man ikke selv betaler. Lovgrundlaget finder du i ligningslovens § 16. Værdi af fri bolig er arbejdsmarkedsbidragspligtigt når vi taler personer med bestemmende indflydelse.

Det link du har henvist til fra HLB/Mortensen &Beierholm, som jeg iøvrigt har en fortid i er vist ikke rigtig blevet opdateret for i dag foretages ejendomsvurderingen pr. 1.10. Herudover anvendes ejendommens anskaffelsessum kun hvis der ikke foreligger en ejendomsvurdering. Samtidig er der lavet lidt teknik over til ejendomsavancebeskatningslovens regler vedr. valg af indgangsværdier pr. 19/5 1993, men det er "flueknebberi" og har kun betydning i meget få tilfælde. 

Din situation

Dit selskab ejer ikke ejendommen men lejer den af 3. mand.  Her tager man udgangspunkt i markedslejen og når der er tale om leje af 3. mand - en ikke interesseforbunden part - er markedslejen selskabets faktiske kostpris/lejeudgift. Selskabet har selvfølgelig fradrag for udgiften, forudsat at der angives værdi af fri bolig og denne værdi iøvrigt kan rummes i hvad man kan kalde for et fornuftigt lønvederlag.

Er det ikke tilfældet vil man gennemføre udbyttebeskatning medførende at selskabet ikke får fradrag. Udbyttebeskatningen sker imidlertid som personlig indkomst hos dig og den skærpende beskatning som herved fremkommer er udtryk for at man straffer folk som glemmer at angive værdi af fri bolig.

Ovenstående betyder at det er ret ligegyldigt om det er selskabet eller dig personligt der har lejemålet.

Betaler du til selskabet for lejemålet påvirker det ikke selskabets drift og for dig er det ligegyldigt om du betaler til selskabet eller til udlejer. 

Betaler du ikke til selskabet får selskabet godt nok fradrag for lejeudgiften og du beskattes af den, men det er i det store hele samme sitaution som havde du modtaget et tilsvarende beløb i løn, jf. nedenstående:

Eksempel: Lejen udgør 24.000 årligt.

Får du det som fribolig beskattes du af 24.000 kr. årligt. Din skat mv udgør måske 14.000 kr. heraf. Dvs. du har 10.000 kr. tilbage.

Betaler du selv lejen skal du betale alle 24.000 kr. selv. Derfor vil nogle sige at det er bedre at få det betalt fra selskabet fordi du sparer 10.000 kr.

De glemmer bare at tage højde for at friboligen påfører selskabet en udgift efter skat på ca. 17.000 kr. og disse penge kunne i stedet være udbetalt til dig som løn eller udbytte.

Det der kan tale for fribolig i din situation er at betaling af depositum og udbedrelse af lejemål ved flytning påhviler selskabet.

I situationer hvor et selskab ejer ejendommen kan det som regel dårligt svare sig at få fri bolig. Hertil kommer at hovedanpartshaveren ved selv at eje den ejendom han/hun bebor vil kunne sælge den skattefrit når tid engang er, hvis vi taler om en en eller tofamilies ejendom som opfylder de objektive krav i parcelhusreglen.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 11:04
Tusind tak for den tilbundsgående forklaring, Bent!

Du skriver "...og denne værdi iøvrigt kan rummes i hvad man kan kalde for et fornuftigt lønvederlag.". Mit lønvederlag er ikke videre rummeligt - det er ikke eksisterende i 2006, måske lige bortset fra en eventuel fri bolig. Når du skriver sådan, mener du så, at virksomheden skal kunne dokumentere en fornuftig løn op til det tidspunkt, hvor virksomheden begynder at leje lejemålet og give det til mig som personalegode?

Tanken er, at dét personalegode er den eneste løn jeg skal ha'' det næste stykke tid, men hvis det bliver beskattet som udbytte er det måske knap så interessant.

Det mest interessante ved det setup (fri bolig) er, at jeg får adgang til at leje en række lejeboliger, som man ikke lige støder på ellers og som jeg ikke kan leje privat.

Jeg overvejer også, at leje en mindre bolig til brug for bl.a. jyske håndværkere, der påtager sig opgaver i København og omegn. Hvis jeg nu ikke kræver leje fra håndværkerne, så gætter jeg på, at lejeudgiften (og eventuel inventar m.m.) skal påføres repræsentationskontoen. Er det korrekt?

Nå, vi er vist efterhånden ved at være derhenne, hvor du snart skal til at sende mig en faktura.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:56
Det går nok. Det jeg mener er at du skal have en arbejdsindsats i selskabet der modsvarer den løn du får udbetalt, herunder.

Dvs. du skal kunne dokumentere en arbejdsindsats i selskabet der modsvarer den løn du får

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)