Hej Normann,
Jeg synes, at det er meget svært at vurdere, fordi det kommer an på så meget. Som udgangspunkt ville jeg personligt ikke afholde mig fra at starte noget nyt op i en kristetid, HVIS du ikke sætter så meget på spil, at det vil mærke dig i årevis fremover.
Spørgsmålet er jo, hvad du på nuværende tidspunkt har af likvide midler. Har du allerede nu en opsparing, der vil kunne hjælpe dig med at købe en butik eller betale huslejen i en længere tidsperiode, mens din forretning (forhåbentlig) mærker fremgang - eller skal du ud og låne en del penge?
Hvis du skal ud og låne penge, er der trods alt den fordel, at mange banker virker meget ivrige efter at oprette kassekreditter og hæve maksimum-grænsen løbende. Jeg har en ven, som ovenikøbet blev ringet op og over telefonen blev tilbudt at få hævet sin kassekredit, selvom hun overhovedet ikke havde udtrykt en interesse i det. Selv modtog jeg en kassekredit kontrakt, der var hævet med 20.000 kr. til underskrivelse, selvom vi slet ikke havde diskuteret det. Bankerne spiller i disse tider sjovt nok ikke nær så kostbare, som de ellers har for vane.
Dog skal du selvfølgelig have et eller andet form for økonomisk fundament som "forsikring" eller en vis tillid fra din banks side. Jeg tror personligt, at hvis du skal føre din drøm ud i livet, så skal du vælge at lave den butik, du virkelig ønsker, som jo kombinerer flere forskellige tilbud i stedet for "bare" modetøj. På den måde vil du højst sandsynligt tiltrække en større kundekreds og minimere risikoen for en økonomisk fiasko.
Mvh
Thomas Thomsen