Jeg har fundet på et navn som passer perfekt til mit kommende projekt men der er et firma som har et domæne som jeg gerne vil have.. de har dog bare Google annoncer på, altså google service med at tilbyde en hel side med annoncer og søgeord..
Kan jeg kræve det hvis jeg registrere mit navn som et binavn?
Jeg har fundet på et navn som passer perfekt til mit kommende projekt men der er et firma som har et domæne som jeg gerne vil have.. de har dog bare Google annoncer på, altså google service med at tilbyde en hel side med annoncer og søgeord..
Step 1: Tænk dig godt om!
Step 2: Hvis du mener at du har mere ret til domænet - f.eks. hvis du har registreret det som varemærke, har adressen som unikt navn, at den nuværende ejer ikke overholder domæneloven på andre punkter ect, kan du prøve sagen af i domæne klagenævnet.
Step 3: Tænk dig rigtigt godt om - igen!
Og hvorfor skal du så tænke dig så godt om? Mange almindelige netbrugere føler det urimligt at folk bare hapser domænet efterfølgende... hvis du er uheldig får du en masse dårlig omtale på den konto!
Step 1: Tænk dig godt om!
Step 2: Hvis du mener at du har mere ret til domænet - f.eks. hvis du har registreret det som varemærke, har adressen som unikt navn, at den nuværende ejer ikke overholder domæneloven på andre punkter ect, kan du prøve sagen af i domæne klagenævnet.
Step 3: Tænk dig rigtigt godt om - igen!
Og hvorfor skal du så tænke dig så godt om? Mange almindelige netbrugere føler det urimligt at folk bare hapser domænet efterfølgende... hvis du er uheldig får du en masse dårlig omtale på den konto!
Emil hvis du dog kunne holde en lidt mere voksen tone så ville jeg sætte pris på det, ikke? så tænk dig godt om!
Jeg vil henvise til "orango.dk" sagen hvor et firma kunne tage et domæne som var i brug, aktivt.. Siger ikke at min scenarie er moralsk korrekt, SÅ derfor skriver jeg for at finde ud om...
1. Moralsk korrekt? 2. Lovligt? 3. Vågne små umodne unger så de har noget at skrive :)
Så thumps up hvis du lige skriver i en mere moden tone næste gang, så bliver jeg en glad mand :)
Hvis ikke det er et .dk domæne kan du i hvert fald helt sikkert ikke, og hvis det er et .dk domæne og registranten har registreret og bruger domænet i henhold til DK Hostmasters betingelser kan du som udgangspunkt heller ikke (og heldigvis for det).
Havde du registreret navnet som et binavn før domænet blev registreret kunne man argumentere for at de forbrød sig mod dine navnerettigheder ved at registrere navnet, men det vil jo ikke være tilfældet hvis du først registrerer navnet efterfølgende. Der kan dog være en del forskellige faktorer der påvirker hvordan udfaldet af en eventuel klagesag ville være (som det kan ses med den omtalte Orango sag for nylig), såsom om registranten ønsker at sælge domænet, om det er en virksonhed der tydeligvis bare har registreret en masse navne etc.
Hvad gør at du kalder dem en domænehaj, er det blot fordi der er google reklamer på siden?
Jeg ved godt, at det ikke er det samme som diskuteres i denne tråd, men det er noget i retning af det.
Jeg skal ikke kunne sige om det rent juridisk kan blive dit domæne, men et eller andet sted tror jeg kun det handler om ens egen morale..
Tja min morale plejer at være god :) Somsagt jeg har ikke konkluderet at det er lige præcis det domæne men jeg syntes det er latterligt at de har domænet bare for sælge det videre (går jeg ud fra).
Det var somsagt bare en tanke og jeg ville undersøge mine muligheder. Det er et DK domæne så hvis det endelig var så var chancerne der iforhold til et .com eller andet.
Jeg kalder dem domænehajer fordi de har andre navne registreret, med google annoncer på som det eneste og mit specifikke domæne har de haft i 10år.
@ Bautik: Misforstå mig ikke - det er ikke for at virke nedværdigende, men jeg var bare nød til at understrege hvor alvorlig sådan en domænesag kan blive senere hen.
Hvis du har tid til at vente, så ville jeg se afgørelsen af orango-sagen først (får peter omstødt kendelsen, så er chancerne mindre for at du får domænet, end hvis orango a/s bibeholder det)
Ellers prøv og spørg ejeren om det er til salg - og til hvilken pris... Det er faktisk et argument i orgango-sagen, så måske ville det også gavne din sag...
@ Sune. Lige netop... de fleste i den her tråd snakker om .dk-domæner
@ Bautik: Misforstå mig ikke - det er ikke for at virke nedværdigende, men jeg var bare nød til at understrege hvor alvorlig sådan en domænesag kan blive senere hen.
Hvis du har tid til at vente, så ville jeg se afgørelsen af orango-sagen først (får peter omstødt kendelsen, så er chancerne mindre for at du får domænet, end hvis orango a/s bibeholder det)
Ellers prøv og spørg ejeren om det er til salg - og til hvilken pris... Det er faktisk et argument i orgango-sagen, så måske ville det også gavne din sag...
@ Sune. Lige netop... de fleste i den her tråd snakker om .dk-domæner
Jeg er ganske udmærket klar over det ikke er lige til højre benet. Jeg er somsagt ude på at få en masse infomation ud om det moralske og mine muligheder hvis jeg skulle gå den vej og prøve at få det domæne.
Ja jeg venter også spændt på Orango sagen men der er efter min mening forskel på et den sag og denne her hvis det blev til noget.
Jeg har fundet på et navn som passer perfekt til mit kommende projekt
Du bør overveje om dit projekt kan vente med at få domænenavnet i f.eks. op til 2 år. Dels er der hele sagsprocessen med replik, duplik og mulighed for anke. En sag kan nemt tage 2 år før der du "måske" har et domænenavn i hus.
Hvis jeg for et kort øjeblik satte mig i domæneejers sted ville jeg anke til det egentlige retssystem, hvis jeg tabte i klagenævnet. Det kan blive et dyrt domæne at vinde, hvis man dertil lægger den badwill som en sådan sag kan give dig.... Så skal det være et godt domænenavn.
Juridisk ved jeg ikke om du har en chance. Det finder du næppe svar på her Amino. Det afhænger jo i høj grad af hvad den nuværende ejer har af planer....