Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af "forbudt" kosmetik til EU?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Feb 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 03:28
Hvor mange stjerner giver du? :

I EU har vi en kosmetiklovgivning (cosmetics directive), der er en liste over en lang række stoffer, som kosmetik solgt i EU ikke må indeholde.

Man må altså ikke producere et produkt med et af EU's forbudte stoffer, i et EU land.

MEN - må man producere det i et ikke EU-land, og så sende produktet til EU lande gennem en webshop? Og hvilket land skal virksomheden ligge i - må det gøres gennem et dansk firma?

Jeg har observeret flere konkrete tilfælde af ovenstående - fx et amerikansk firma der sælger "ulovlige" cremer til Danmark, så jeg har en formodning om at det er lovligt.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 04:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det kommer i høj grad an på hvilke stoffer det er.

Der findes nogle undtagelser f.s.a. anvendelsen af CMR stoffer i kosmetik, såfremt virksomhederne kan dokumentere at de ikke er skadelige i den specifikke anvendelse.

Jeg kan med sikkerhed oplyse dig om, at der er øget interesse på området for tiden og det vil ikke være en god idé at begynde import/salg af den slags af flere årsager.

EU er langt foran med restriktioner i forhold til USA, og det er ikke uden grund at flere og flere stoffer forbydes. CMR (Carcinogenic, Mutagenic and Reprotoxic) er kræftfremkaldende, mutagene og reproduktionstoksiske stoffer og noget man skal tage meget seriøst.

CMR stoffer kategoriseres efter 3 principper:

Kategori 1: Der foreligger tilstrækkelig dokumentation for en årsagssammenhæng mellem menneskets udsættelse for stoffet og udvikling af kræft (Carc1)/ arvelige skader på det genetiske materiale (Mut1) og hhv. forringet forplantningsevne/efterfølgende skader på afkommet (Rep1).

Kategori 2: Der foreligger tilstrækkelig dokumentation til at nære stærk formodning om, at stoffet kan fremkalde kræft (Carc2)/ arvelige skader på det genetiske materiale (Mut2) og hhv. forringet forplantningsevne / skader på afkommet (Rep2).

Kategori 3: Stoffer der giver anledning til betænkelighed, da de muligvis kan fremkalde kræft (Carc3)/ have mutagene virkninger (Mut3) og hhv. forringet forplantningsevne/ skader på afkommet (Rep3), men for hvilke der ikke foreligger tilstrækkelig oplysninger til at foretage en tilfredsstillende vurdering.

Jeg håber på at din moral styrker dit ønske om en bedre verden og færre fødsler af børn med deformiteter og du straks mandag foretager en anmeldelse til Miljøstyrelsen og får det svineri stoppet.

Det er IKKE lovligt at sælge disse produkter i EU og der er store konsekvenser forbundet med det.

Desværre har Miljøstyrelsen ikke samme redskab som Fødevarestyrelsen, da lobbyisterne fra de store mulitnationale firmaer har været gode til lobbyarbejde og dermed forsinket Eu på nogle punkter. Men de kommende år kommer der stor fokus på dette område omkring hormonforstyrrende stoffer i kosmetik.

I EU er det dem der markedsf'ører produktet der har ansvaret, og derfor ikke producenten. Så vælger du at sælge en forbudt vare gennem en webshop så er det ejeren af den webshop der er ansvarlig.

Jeg vil på det kraftigste fraråde dig at gå i gang med disse tiltag for ussel mammon, for nu er du ikke uvidende om, at hvis du gør det, så støtter du de ting som CMR stoffer forårsager,

Når det så er sagt, så kan jeg levere alt tænkeligt indenfor kosmetik du måtte have behov for og økonomi til, som ER lovligt og som kan mærkes efter alle mærkningsordninger, såsom Svanen, Blomsten, EcoCert m.v..

Så hvis du vil sælge kosmetik under dit eget navn, som samtidigt er fantastisk OG som ikke er sundhed´og miljøskadeligt, så sender du bare en besked med telefonnummer.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 24. Feb 08
Skrevet kl. 12:27

Tak for dit meget udførlige svar. Det er god hjælp, og det rejser nogle tillægsspørgsmål.

Jeg er helt med på din tankegang når vi snakker skadelige stoffer. Det stof jeg gerne vil bruge i en creme, er dog ikke skadeligt så vidt jeg kan se. Jeg har to begrundelser for dette:

1. Det er ikke en del af CMR stofferne, ny research renser stoffet for al mistanke i relation til kræft

2. Stoffet sælges allerede i Danmark i andre produkter, men de er klassificeret som lægemidler og sælges gennem apoteket

Ændrer det noget i relation til at producere og sælge dette fra et ikke EU land? Det er vel på EU borgernes eget ansvar om de vil købe det uden for EU.

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 13:05

Hvis du fortæller mig INCI navnet på ingrediensen, så skal jeg gerne fortælle dig om du kan anvende det.

Ny research som frikender produktet for at være kræftfremkallende er uinteressant hvis stoffet står på EUs liste over forbudte stoffer til kosmetisk brug. De store laver massere af research til brug for lobbyisme, heldigvis er EU blevet klogere og godkender ikke i samme omfang dokumentation som er indleveret af de firmaer der har lavet research alene.

Der er stor forskel på kosmetiske produkter og lægemidler, og man kan ikke drage den konklusion at fordi det er tilladt i et lægemiddel, så er det automatisk tilladt at anvende i kosmetik.

Hvad skulle begrundelsen være for en EU borger at købe det uden for et EU land med risikoen for konfiskation til følge og eller øget fragt/told/moms, såfremt det kan købes på Apoteket?

Men du kan da fortælle hvad du vil have den creme skal kunne specielt, så kan jeg da give dig information om pris i løbet af ugen. Husk at cremer, almindelige fugtighedscremer, er det mest simple at producere.

Du skal da vide, at der oftest i dag er ingredienser der kan erstatte de tvivlsomme ingredienser, men at det ikke altid sker, blot skyldes økonomi.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 24. Feb 08
Skrevet kl. 13:18

Den eneste begrundelse der er, er prisen. Hvilket også gør det interessant for mig :)

Jeg sender dig lige navnet i en pm.

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 13:39

Bare gør det, så skal du få et rigtigt svar. Du kan også sende mig information om varen hvis du vil, så skal jeg fortælle dig hvad det koster at levere den til dig i Danmark.

Jeg introducerer i Januar/Februar en virksomhed hvor folk  der ønsker at have deres egen kosmetik serie eller hårpleje serie kan få produkter til fornuftige priser.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 13:46

Ok, jeg er helt med på hvad det er du vil lave. Jeg undersøger det og vender tilbage.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12908
Skrevet kl. 14:03

cardigan:

Stoffet sælges allerede i Danmark i andre produkter, men de er klassificeret som lægemidler og sælges gennem apoteket

Er stoffet det aktive ingrediens i lægemidlet vil det med al sandsynlighed være forbundt at markedsfører i Danmark. Det vil dog afhænge af lidt af hvad funktion stoffet har i den pågældende kosmetik.   Kan du ikke sende mig navnet på stoffet så skal jeg forsøge at hjælpe dig videre.

Husk iøvrigt at det er forbudt at markedsfører kosmetiske produkter ved brug af medicinsk anprisning. Det vil medfører at produktet vil blive klacificeres som et lægemiddel og være forbudt at sælge uden markedføringstilladelse. (hvilket du ikke får)

Mvh

Ravn

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 14:18

Det ser ud til at en anvendelse op til 0,7% i kosmetiske produkter er tilladt, jeg undersøger det nærmere mandag.

Der findes bestemt alternativer, men det er en "alvorlig" ingrediens. Kan se det sælges I USA med op til 10% indhold i varen, hvilket siger noget om deres holdning til folks helbred. Især bemærkelsesværdigt, da der ikke er synlig forskel på om man anvender 2,5% eller 10%.

Den type creme du ønsker, sælges til voldsomt høje priser, og det er der ingen grund til, det er markedsf'ringen der koster penge.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 08:57

Cardigan

Ingrediensen er forbudt at bruge i kosmetiske produkter i EU.

Den må kun anvendes erhvervsmæssigt i forbindelse med påsætning af negle og kun i en bestemt koncentration..

Ingrediensen anvendes i lægemidler.

Jeg har læst sikkerhedsbladet og noget om egenskaberne, og det er en alvorlig ingrediens som kun som ingrediens i cremeform bør anvendes i konsultation med hudlæge og efter streng overholdelse af vejledning.

Ud fra dette vil jeg mene det ville være dybt uansvarligt at producere dette udenfor EU med salg i EU for øje, da brugerne af dette type produkt har udfordringer nok i forvejen. Det skal yderligere siges, at brugerne (alder 12-21 år typisk) af denne type produkt oftest på ingen måde selv er istand til at vurdere anvendelsen og hyppigheden af anvendelsen uden at have konsulteret en hudlæge.

Hvis du er bekendt med at der sælges cremer med den ingrediens i udenom Apotekerne, så håber jeg du vil anmelde det. Hvis ikke du ønsker at gøre dette, så gør jeg det gerne, da det som sagt ikke er en vare der skal sælges på lemfældig vis og anvendes uden kyndig vejledning.

Du siger bare til hvis der er nogle kosmetiske produkter du ønsker fremstillet.

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)