Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af kildekode til KarriereVeninder.dk - Rådgivning efterlyses

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hi Aminoes,

Mit nye site http://www.KarriereVeninder.dk blev lanceret for lidt under 1 måned siden, og i den periode har jeg fået MANGE henvendelser fra folk, der skal have lavet et site med tilsvarende funktionaliteter, og derfor vil de gerne høre, hvem der har udviklet sitet for mig.

Jeg har tidligere skrevet på Amino om processen med udvikling af portalen, og svaret til dem der skriver er, at det er 4 forskellige udviklere der har været inde over portalen, og ham der arbejder på sitet nu arbejder mere end fuld tid som lønmodtager, og kan ikke lige afsætte plus 500 timer til at udvikle en tilsvarende portal - jeg kan derfor ikke henvise dem til en bestemt udvikler, der kan hjælpe dem.

Det jeg derimod kan tilbyde er en mulighed for at byde på en kopi af  kildekoden til KarriereVeninder.dk og så selv videreudvikle sitet derfra.

Jeg vil i denne forbindelse gerne have nogle skud fra hoften omkring, hvad jeg skal være opmærksom på i denne forbindelse, faldgrupper mv. og så hører jeg naturligvis gerne om jeres eventuelle erfaringer med videresalg af kildekoder til portaler mv.

Smil

Rikke

Fra København
Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 436
Skrevet kl. 21:27

Hej Rikke

Kan du fortælle lidt om hvad systemet kræver, indebærer mm? Er systemet lavet fra bunden? Hvad er kravene til serveren? Hvor nemt er det at integrere et andet design?

.Adam
Danmarks billigste C-map

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:32

Hej Rikke

Det første du skal være opmærksom på, er selvfølgeligt om du må sælge kildekoden videre. Det er nemlig ikke standard når man for udviklet systemer.
Når du så har sikret dig at du har retten, så er det vigtigt at du sælger kildekoden "as is"/"Købt som beset i dagslys", så du ikke er forpligtet til at rette fejl og vedligeholde koden. Måske skulle du også overveje, at til føje en klausul, der forhindre køberen i at bruge kildekoden til at konkurrer imod dig.

Du skal også være opmærksom på hvilket komponenter, som køberen, skal købe oven i f.eks. skal de nok købe en kopi af SocialEngine.

Personligt har jeg aldrig hørt om nogen, der succesfuldt har solgt kildekode på den måde. Men en gang skal jo være den første! Det er ihvertfald et fint site, du har fået lavet.

Fra Sønderborg
Tilmeldt 26. Dec 05
Indlæg ialt: 442
Fra  Prospeed.dk Skrevet kl. 23:23
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Rikke!

At sælge en eller flere kopier af kildekoden til Karriekvinder, er da en smart måde at få betalt sine udviklingsomkostninger på Big Smile

Ved et evt. salg synes jeg, at du skal tilføje følgende klasuler:

1. Køber må ikke videresælge koden (heller ikke i modificeret form)

2. Koden må ikke bruges i samme kontekst som KarrieKvinder.dk.

3. Køber må ikke bruge samme design som KarrieKvinder.dk

Med disse klausuler kan jeg ikke se noget problem i salg af kildekoden.

Selvfølgelig skal du lige være opmærksom på de problemstillinger, som Lundsby nævner.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:49
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Hvis det er du har fat i noget med portalen, så kan jeg ikke forstå du overhovedet kan eller vil overveje salg af kildekoden.

Jeg ville derfor foreslå 50% partnerskaber med dem der henvender sig istedet, såfremt det er et interessant koncept, og på den måde udvide din forretning.

Det er ikke noget problem at lave et site som dit fra bunden, det tager 1-2 måneder fuldtid programmering, det der har værdi er alt det arbejde du har gjort før det.

Så en forretningsmodel kunne være, at du tilbyder 50% partnerskab i ApS form og efter nytår er det 40.000 til hver. Du bruger 10-15.000 på at få udarbejdet en god anpartshaveroverenskomst, så har du den liggende som standard. Du får så beregnet en goodwill som lægges ind i det selskab som et tilgodehavende, men her er det revisorerne skal ind over så du får noget ud af kildekoden (hvis den er din eller du har råderet, da den jo faktisk velsagtens er programmørens).

På den måde kan der måske også bygges bro henover netværket for de portaler der anvender konceptet og så hvis du er smart, så tager du det bedste og tænker udlandet.

Mvh.

Køb ren argan olie her

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 01:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Selektiv:
Det jeg derimod kan tilbyde er en mulighed for at byde på en kopi af  kildekoden til KarriereVeninder.dk og så selv videreudvikle sitet derfra

Jeg er ikke sikker på at du må sælge den oprindelige kildekode, men kun dine rettelser da det er SocialEngine du har købt og brugt. Med mindre at du har re-sell rettigheder til deres kode.

Hvis du sælger kildekoden til sitet, så mener jeg også at din licens til SocialEngine følger med. Men du kan prøve at skrive til dem og høre ad (det har jeg gjort)

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 01:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lagersalg123:
Det er ikke noget problem at lave et site som dit fra bunden, det tager 1-2 måneder fuldtid programmering, det der har værdi er alt det arbejde du har gjort før det

Planlægning, programmering, test m.m.... det tager meget mere end 1-2 måneder (med mindre at du tastede forkert med - ;)). SocialEngine indeholder mange ting. Jeg har selv en version liggende online til test.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 02:50
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Niels:

Lagersalg123:
Det er ikke noget problem at lave et site som dit fra bunden, det tager 1-2 måneder fuldtid programmering, det der har værdi er alt det arbejde du har gjort før det

Planlægning, programmering, test m.m.... det tager meget mere end 1-2 måneder (med mindre at du tastede forkert med - ;)). SocialEngine indeholder mange ting. Jeg har selv en version liggende online til test.

Ok Niels, trækker mine ord i mig :-) troede du var hurtig hehe.

Men med en klar engine er det vel ikke noget problem :-)

Køb ren argan olie her

Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Skrevet kl. 13:34

Hej :-)

Tak for svar.

Følgende vil være en selvfølge:

- Jeg vil ikke sælge til konkurrenter og kildekoden vil kune blive solgt til virksoheden hvor anvendelsen ligger fast.

- De må ikke videresælge kildekoden, heller ikke efter at have videreudviklet den

- Overtagelsen sker på egen risiko - jeg vil dog naturligvis være forpligtet til at videregive alt information om sitet, herunder hvad jeg har af viden om eventuelle mangler

- Design skal naturligvis ændres på en måde, så køben af kildekoden får en anden visuel identitet end KarriereVeninder

En evt. overtager skal endvidere have assistance fra min programmør til at lære koden at kende.

Dertil er det mig, der har alle rettigheder til kildekoden og ikke programmøren. Jeg har iøvrigt ikke mødt nogen der har udviklet noget specifik til en kunde, hvor de har krævet retten til kildekoden?

Niels kan dog have en pointe i, at Social Engine som sitet bygger på, kan kræve at jeg kun videresælger mine egne videreudviklede komponenter - og det vil under alle omstændigheder kræve, at køberen køber alle de nødvendige licencer af Social Engine, som mine komponenter er en videreudvikling af. Niels, når du får svar fra Social Engine på dit spørgsmål, vil du så ikke skrive svaret til mig?

Dertil er det ikke så meget de juridiske aspekter jeg er i tvivl om, mere de eventuelle praktiske forhold der gør sig gældende - har I nogen erfaringer med disse hører jeg dem meget gerne. 

Smil

Rikke

Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Skrevet kl. 13:36

Lundsby:

Personligt har jeg aldrig hørt om nogen, der succesfuldt har solgt kildekode på den måde. Men en gang skal jo være den første! Det er ihvertfald et fint site, du har fået lavet.

Hvad er det særlige ved videresalg af en kildekode ud fra de opridsede betingelser, som adskiller sig fra øvrige salg af kildekoder?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)