Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af momskonto for varer købt i andet EU-Land

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. May 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg køber varer i et andet EU-land uden moms. For at indberette købet (og efterfølgende salget) har jeg efter Summasummarum's foreskrifter oprettet en momskonto "moms af varekøb mv. i udlandet".

Når denne konto "EU købsmoms-konto" oprettes (jeg kalder den EU-K) skal jeg angive momssatsen. Skal denne sættes til 0% da jeg ikke har betalt moms til udlandet?

Vh. Lars 

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 09:17

Hej

Nej, du skal sætte den til 25% (dansk moms).

Beløbet som du bogføre på din EU købsmoms konto, skal fratrækkes din alm. købsmoms (tjek eventuelt, men summa bør gøre det automatisk). på den måde bliver momsen neutraliseret, og kontoen bruges blot som en oplysningsform til statistisk brug.

Her er et lille eks. tys stjålet fra Anne Sands side (http://anettesand.dk/2006/erhvervelsesmoms-fejl-i-samment%c3%a6llingen/)

Hvis du har solgt for 200 kr. og købt varer i EU for 100 kr., ser det altså sådan ud:

Salgsmoms af 200 kr:     50 kr.
+ Erhv.moms af 100 kr:  25 kr.
- Købsmoms                   25 kr.
Momsangivelse i alt       50 kr.

Mvh.

Benjamin

Fra København
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 18
Fra  Simpelt Regnskab ApS Skrevet kl. 09:38

Hej,

Benjamin har helt ret.

Lidt ekstra info. Grunden til man ikke bare bogfører 0% moms er at hvis du ikke har fuld fradragsret for momsen, fx repræcentationsudgfter, så får du ikke hele beløbet refunderet i købsmoms, og ender derfor med at skulle betale noget til skat.

Mvh. Jacob

Tilmeldt 18. May 09
Skrevet kl. 10:03

Hej Benjamin - tak for dit hurtige svar.

Du får et tillægsspørgsmål: Når momskonto er oprettet, har jeg valgt at oprette følgende konti i min kontoplan:
2110 Vareforbrug - EU
66210 Købsmoms (EU-land)

Når jeg køber en vare fra udlandet, bliver momsbeløbet på konto "66219 Købsmoms (EU-land)" med et minus fortegn som ved salgsmomsen. Det ser altså ud til at jeg skal betale denne moms.
Jeg kan forestille mig at det er mellemregningen som du tidligere skrev om, men jeg kan ikke se at den bliver reguleret et andet sted.

Jeg har opsat momskonto som følger:
Moms af varekøb mv. i udlandet: EU-K: 66210 Købsmoms (EU-land)
Købsmoms: *EU-K: 66200 Købsmoms (indgående moms)
Momssatsen er sat til 25 (som var dit svar til mig).

Konto 2110 Vareforbrug - EU, er opsat som det normale vareforbrugs konto - blot er momskontoen sat til "EU-K"

Konto 66210 Købsmoms (EU-land) er opsat på samme måde som den normale købsmomskonto (66200)

Har jeg pillet lidt for meget :-) ?

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 11:21

Hej

Det skal gerne være sådan at der, når du bogføre moms i kassekladden, står der U25 i momsfeltet (og altså ikke S25 eller K25, K25 er jo ellers købsmoms)

Hvis jeg var dig ville jeg helt slette konto 66210, og i stedet bruge summas standart konto for varesalg til EU (konto 66150). når du så bogføre vil det komme til at se ud som følgende:

Varekøb (EU-køb) : 100 kr. (bogført konto 55100)

+Moms : 25 kr. (bogført som minus 25 på konto 66150, og som plus på konto 66200, bemærk at dette er med modsat fortegn på begge kontoer end eksemblet fra min ovenstående post. resultatet bliver dog det samme da fortegnsskiftet jo sker på begge kontoer)

I alt : 125 kr. (eks.bogført på konto 58000)

Din moms udregning vil derfor komme til at se ud som følgende:

konto 66150 = -25 kr.

Konto 66200 = 25 kr.

I alt = 0 kr.

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 11:26

Lars Dam Bülow:

Konto 2110 Vareforbrug - EU, er opsat som det normale vareforbrugs konto - blot er momskontoen sat til "EU-K"

Jeg kan ikke se nogen grund til at lave en seperat vareforbrugskonto.. det ville jeg helt springe over og blot bruge den alm. vareforbrugskonto til at bogføre alt vareforbruget på (vi er enige om at vareforbrug intet har med moms at gøre, ikke sandt?)

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 18. May 09
Skrevet kl. 18:36

Hej
Jeg har gransket lidt i det igen :-)

Konto 2110 vil jeg gerne have, for at danne mig et hurtigt overblik over hvor stor en andel af mit vareforbrug der kommer fra udlandet, så derfor ønsker jeg at bevare denne.

Resten tror jeg fungerer korrekt nu.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:02

Hej!

Er nok lidt overflødigt, idet du bare kan tage tallet fra Rubrik A, som du skal indberette til SKAT vedr. moms.

Dette tal svarer normalt til moms af varekøb i udlandet, som du har i systemet multifliceret med 4!

/peter

Tilmeldt 25. Dec 07
Indlæg ialt: 53
Fra  RaskeRollinger Skrevet kl. 21:50

Hej Peter

Vil det sige, at Varer købt i et andet EU land kan bogføres under "Direkte omkostninger u/moms"? og så selvfølgelig udregne momsen og bogføre den som "moms af varer købt i EU land" (debit) og "købsmoms" (kredit)?

Hilsen Birgitte

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)