Hej er der nogle her som give mig nogle informationer omkring med Ukraine, er der nogle produkter der som er attraktive at handle med, er der nogle huller som man skal passe på og ellers hvad har I af erfaringer med Ukraine.
Der er jo mange ligheder mellem Ukraine og Rusland pga mentaliteten fra det gamle "moderland". Som jeg har omtalt andetsteds så er det næsten et "must" at have et godt netværk eventuelt gennem et såkaldt agentur. Disse agenturer sørger for feks eksportpapirer og forsendelse, men problemet er at finde et pålideligt. Et andet er at det er et must at have en person på din side som taler og skriver sproget. Har man ikke selv et netværk må man altså finde et egentur/speditør og helst en man kan stole på. Mht direkte returkommisioner (bestikkelse) så kan det ofte misforståes en smule.
Lad mig give et eksempel. Jeg var i Orlando Disney World og stod i kø i timevis. Andre passerede hurtigt i en anden kø. Jeg fandt ud af at jeg kunne tilkøbe en VIP billet og undgå kø. Det kan jo ikke kaldes bestikkelse men det viser at betaler man noget ekstra så undgår man at stå i kø.
Nogenlunde sådan kan man opfatte det der foregår. Om det så er nedfældet i en lov er en anden sag. I DK har vi en pris for A og B post - ekspres og ikke ekspres osv. Har man ikke en sådan lov i det pågældende land kan man sige at de laver den selv.
Hvis det drejer sig om forholdsvis små beløb thjae....
Vi dyrker det princip når det gælder den Russiske Føderation "if you can¨t beat them - join them " sådan indenfor rimelighedens grænser.