Ja, under Repræsentation i dit driftsregnskab. Da det er en repræsentationsomkostning betyder det, at du kun fradrage 25% af omkostningen i dit skatteregnskab - når den tid kommer.
Vær opmærksom på, at du ikke kan fratrække moms på gaver i dit momsregnskab.
Gør dig selv en tjeneste og notér på bilaget hvem gaven er til, i tilfælde af, at der skulle komme kontrol.
Dog en lille tilføjelse, for da du ikke kan trække momsen fra i dit momsregnskab. så betyder dette at du skal bogføre hele udgifter, inkl. moms, på din repræsentationskonto. og i dit skatteregnskab vil du derfor kunnet trække 25% af momsen fra som en udgift.
Du har da ret i at mange regnskabsprogrammer automatisk medregner momsen (også på repræsentationskontoen), dette ændre dog ikke på selve reglerne med at 25% af momsudgiften også kan trækkes fra i skatteregnskabet. om moms delen så sker automatisk eller manuelt, er underordnet.
grunden til at jeg svarede som jeg gjore (altså antog at det ikke skete automatisk) er at den omrindelige spørger skrev at han bogførte i excel. Og det er derfor langt fra sikkert at momsen medregnes automatisk.
Kan ske jeg bare er helt blank, men burde de 25% fra repræsentationskontoen ikke fratrækkes driftresultatet således virksomhedens skattemæssige resultat bliver 975 og dermed mindre at betale skat af?