Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Julegaver - kan de trækkes fra?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Hanoi
Tilmeldt 9. Jan 07
Indlæg ialt: 577
Fra  ComOnline - er du ikke online, så kommer du det Vietnam Rejser Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et par kunder jeg gerne vil sende en lille hilsen som tak for et godt samarbejde i 2009.

Kan jeg købe gaver til dem hver i sær for omkring 300 kr. og trække dette fra i regnskabet?

Mvh Kenneth

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 28. Oct 09
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 16:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, under Repræsentation i dit driftsregnskab. Da det er en repræsentationsomkostning betyder det, at du kun fradrage 25% af omkostningen i dit skatteregnskab - når den tid kommer.

Vær opmærksom på, at du ikke kan fratrække moms på gaver i dit momsregnskab.

Gør dig selv en tjeneste og notér på bilaget hvem gaven er til, i tilfælde af, at der skulle komme kontrol.

Vh Anne Bjørnsten

Regnskabskonsulent Anne Bjørnsten

www.a-b-consult.dk

Fra Hanoi
Tilmeldt 9. Jan 07
Indlæg ialt: 577
Fra  ComOnline - er du ikke online, så kommer du det Vietnam Rejser Skrevet kl. 17:03

Nu spørger jeg måske lidt dumt, vil det sige:

En gave til 100 kr. kan jeg ikke få momsen tilbage på, og jeg kan kun trække 25 kr fra?

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 17:08

Hej

Helt rigtigt Anne

Dog en lille tilføjelse, for da du ikke kan trække momsen fra i dit momsregnskab. så betyder dette at du skal bogføre hele udgifter, inkl. moms, på din repræsentationskonto. og i dit skatteregnskab vil du derfor kunnet trække 25% af momsen fra som en udgift.

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 17:10

Hej

Ja, +25% af momsen.

altså 31,25 kr ialt af din udgift på 100+25 kr

Mvh.

Benjamin

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 28. Oct 09
Skrevet kl. 17:12

Hvis gaven koster kr. 100 (inkl. moms) bogfører du kr. 100 som en gaveomkostning.

Når året er gået, og du skal opgøre dit skattemæssige resultat, skal du regulerer for repræsentationsomkostninger.

F.eks.:

Virksomhedens driftresultat = 1.000

Repræsentationsomk. = 100

75% af repr.omk. = 75

Virksomhedens skattemæssige resultat er herefter kr. 1.075 (1.000 + 75% af repræsentationsomk.)

www.a-b-consult.dk

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 28. Oct 09
Skrevet kl. 17:15

Nå, jeg kan se, at andre svarer samtidig med mig.

OBS Jeg går ud fra, at gaven du taler om koster kr. 100 INKL. moms i dette eksempel

www.a-b-consult.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:16

Benjamin....det er dog ikke smart, som du foreslår mht. momsen.

Mange regnskabssystemer udregner automatisk repræsentationsmomsen, og hvorfor ikke

bruge denne facilitet.

Jeg ville aldrig gøre,som du foreslår momsmæssigt.

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 17:28

Hej Peter

Du har da ret i at mange regnskabsprogrammer automatisk medregner momsen (også på repræsentationskontoen), dette ændre dog ikke på selve reglerne med at 25% af momsudgiften også kan trækkes fra i skatteregnskabet. om moms delen så sker automatisk eller manuelt, er underordnet.

grunden til at jeg svarede som jeg gjore (altså antog at det ikke skete automatisk) er at den omrindelige spørger skrev at han bogførte i excel. Og det er derfor langt fra sikkert at momsen medregnes automatisk.

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 2. Feb 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:28

Kan ske jeg bare er helt blank, men burde de 25% fra repræsentationskontoen ikke fratrækkes driftresultatet således virksomhedens skattemæssige resultat bliver 975 og dermed mindre at betale skat af?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)