Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistrering eller ApS?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Danmark
Tilmeldt 10. Oct 06
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej godtfolk.

Jeg er i tvivl om jeg skal stige et ApS og håber I kan komme med nogle gode råd :-) 

Her er mit afsæt:

Jeg har momsregistreret mig for nylig. Jeg er i tvivl om jeg skal etablere et egentligt ApS. De 125tkr der kræver i kapital kan jeg personligt putte i selskabet.

Min plan for min selvstændige tilværelse er som følger:

Fra januar vil jeg arbejde med et konkret projekt, der ikke kræver medarbejdere og meget få investeringer. Der er således tale om en meget lav/ingen risiko forbundet med dette projekt.

Fra september vil jeg etablere et nyt projekt ved siden af. Dette projekt vil nok kræve, at jeg finder sammen med nogle andre og sammen med dem danner et selvstændigt selskab. Min ejerandel kunne så enten være ejet af mig personligt eller af mit eget ApS selskab. Der er noget mere risiko forbundet med dette projekt, da det vil kræve investeringer og en længere udviklings- og udrulningsplan.

Fra januar 2008 vil jeg etablere endnu et nyt projekt ved siden af de to andre. Dette vil også kræve at jeg finder sammen med andre i et selvstændigt ApS. Igen er der her tale om et selskab der er nogen risiko ved.

Så skal jeg springe ud i det med begge ben og etablere et ApS med det samme eller skal jeg fortsætte som momsregistreret?

Endvidere er der vel nogle fordele/ulemper i relation til skatbetaling om man er momsregistreret eller har et personligt ApS. Nogen der ved hvilke?

Hvad koster det egentlig at stifte/drive et ApS? Tænker her på, at der vil være omkostninger til en revisor men hvad koster det at etablere og hvad er der af andre omkostninger henhørende til det at have et ApS.

Gode hilsner fra Michael.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:51
Hej!

Har sendt dig en PM angående stiftelse af ApS.

I denforbindelse bør du nok overveje samtidig hermed at etablere et Holdingselskab.

Forstår ikke rigtig dit spørgsmål i forbindelse med momsregistrering?

Problemstillingen er velden samme, uanset om du driver virksomhed som selskab eller enkeltmand?

Peter

Fra Grindsted
Tilmeldt 13. Dec 05
Indlæg ialt: 308
Skrevet kl. 21:22
hej.

Det er fint du har lavet en trinvis plan.

Du skal være opmærksom på i starten på følgende:

- Underskud i et aps kan ikke overføres til din personlie selvangivelse, derfor kunne dette tale for at du valgte at drive din virksomhed som personlig virksomhed i starten.

- Men du skriver, at du vil starte flere selskaber op i de kommende år, så vil jeg også kraftigt anbefale at du lave et holding selskab.

Angående økonomi, så er det svært at give priser på, idet man ikke kender omfanget af de virksomheder du snakker om.

Fra Danmark
Tilmeldt 10. Oct 06
Skrevet kl. 08:58
Hej Peter,

Tak. Nu er jeg ny her, så hvad mener du, når du skriver at du har sendt en PM :-) Du har nok ret i, at problemstillingen er den samme om man er momsregistreret eller driver virksomhed. Og det med et holdinggselskab er nok det rigtige at gøre på sigt.

Hilsen Michael

Fra Danmark
Tilmeldt 10. Oct 06
Skrevet kl. 08:59
Hej og tak.

Du har nok ret i, at jeg på sigt bør stifte et holdingselskab for at begrænse min risiko. Tak for rådet omkring underskud og skat.

Hilsen Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:16
Hej!

Prøv at klikke på prvate beskeder til højre på siden efter du er logget ind.

Peter

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:57
Jeg vil så gå den anden vej rundt i forhold til holdingselskabsdrøftelsen. Som jeg ser det bør du etablere et selskab nu. Selskabet kan så indgå som part og ejer i forhold til de samarbejder og i de fælles selskaber som du skal oprette sammen med andre. 

Fordelen ved at du opererer i selskabsform er at dit selskab kan afhænde ejerandelene i de øvrige selskaber skattefrit efter 3 år og selskabet vil også være skattefri af udbytter fra disse selskaber når ejerandelen er mere end 20% (fra næste år er grænsen 15%). 

Provenuet ved salg af andele kan tillige med oppebårne udbytter anvendes til opstart eller investering i nye projekter.

Derimod ser jeg umiddelbart ingen grund til at du etablerer et decideret driftsselskab her og nu, da aktiviteten lige så godt kan foregå i dit selskab. Et holdingselskab er kun relevant i følgende situationer:

1) hvis man kan forestille sig at det på sigt kan komme på tale at sælge denne aktivitet fra. Her kunne man måske tolke dine bemærkninger som at det er en meget begrænset aktivitet.

2) Hvis denne aktivitet er risikobetonet og det derved kan være relevant at udskille denne aktivitet fra dine øvrige værdier i holdingselskabet.  Det er ikke tilfældet her oplyser du.

Du vil altid via dit selskab kunne etablere et eller flere driftsselskaber efter behov.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)