Jeg kan helt klart anbefale udfra statistikkerne for skærmstørrelser i Danmark at du går efter opløsningen 1024x768 som minimum. Dvs. at du skal designe din hjemmeside til at bredde på 960px (så har du taget højde for margin og plads til scrollbar m.v. i brugerens browser).
Som en anden herinde nævnte tidligere, vil jeg også gerne anbefale grid systemet: http://960.gs/ Det er en fed måde at opbygge sit webdesign på, så du overholder størrelser, tingene 'aligner', og det hele bliver bare smukkere og mere symmetrisk at se på :)
jeg er overrasket over, at man som webdesigner "kan forvente" at så stor en del af ens brugere har så høj en opløsning.
Jeg går ud fra de statistikker som jeg har adgang til, som er fra omkring 30 sites (over 250.000 unikke brugere) og i mange forskellige kundesegmenter. Og det jeg ser i statistikkerne er at brugere som har en opløsning på 1024x768 og mindre, er stadig faldende, og det er faktisk kun omkring 15-20% som har en opløsning der er så lav. Resten er større hvilket vil sige omkring 80-85% har en større opløsning.
Man kan så sige at 15-20% er meget når man har med så mange brugere at gøre, derfor er det en god ide at tage lidt hensyn til dem som har den lave opløsning fordi det jo stadig er mange. Det er det samme med når du skal tage hensyn til browsere, der er jo en del forskel på fx IE7 og IE8, men der er stadig rigtig mange som har IE7, inklusiv mig selv
Konklusionen er at hvis du holder dig inden for de 950-1000px så tager du lidt hensyn til dem der har en mindre opløsning, og samtidig tager du også hensyn til dem der har en stor opløsning, da hjemmesiden så ikke bare vil ligne noget som er sammenpresset. alternativt kan du lave et design som tilpasser sig opløsningen, hvilket godt kan se godt ud hvis man laver det ordentligt.
Det er det samme med når du skal tage hensyn til browsere, der er jo en del forskel på fx IE7 og IE8, men der er stadig rigtig mange som har IE7, inklusiv mig selv
Har du overvejet IE8 nu hvor det skal vises forkert ?
KTJ-Media.dk:
Konklusionen er at hvis du holder dig inden for de 950-1000px
glemte lige at der jo findes andre metoder (via CSS) til at der ikke kommer en horisontal scroller på hjemmesiden.
Men ud over det kan man ikke tage hensyn til alle, der er jo også dem som har alle mulige ting kørende som fx favoritter som tit optager over 200px i bredden. dem kan man ikke gøre så meget ved.
glemte lige at der jo findes andre metoder (via CSS) til at der ikke kommer en horisontal scroller på hjemmesiden.
Det hjælper jo ikke hvis du definere en div til at være for bred !
KTJ-Media.dk:
Men ud over det kan man ikke tage hensyn til alle, der er jo også dem som har alle mulige ting kørende som fx favoritter som tit optager over 200px i bredden. dem kan man ikke gøre så meget ved.
Nej men man kan som udgangspunkt tage en af de opløsninger man sætter grænsen ved f.esk 1024x768 alternativet er at bruge % på den måde er probleme løst man skal så bare hus at bruge % hele vejen