Nej, nej, nej - jeg har stavet rigtigt og her snakker vi heller ikke politik, men vær velkommen alligevel til lidt betragtninger vedrørende lagersystemer. Som tidligere programmør og system-planlægger gik det langsomt op for mig hvilke muligheder der lå gemt i stregkoder. Efter at der siden start er hensat 56.000 emner/varegrupper og genfundet (næsten) alt hvad der skulle findes, går jeg helt ind for kaos-lageret. Der er næsten ingenting der skal skrives idet arkiveringskort, lagerbøger og lange rækker med reoler fyldt med næsten ingenting er meget omkostningskrævende. Dertil kommer at man let tager forkert i plukkeoperationerne hvis der er små forskelle i beskrivelsen, eller der er arkiveret ved de forkerte skilte, eller hvis varerne i det hele taget ligner hinanden. Mine besøg i mange virksomheders lagerhaller viser også at man rutter vel rigeligt med pladsen. Vil de ikke spare plads? Tør de ikke, for hvis nu computeren går ned? Ved de ikke at kaos-lagersystemer har fordele der skal opleves? Det startede med at jeg i en ferieperiode på arbejdet fik lidt inspiration til at lave et arkiveringssystem, så jeg ved tilfældige stikord kunne genfinde min dokumentation eller hvad det nu måtte være - det er 20 år siden. Efter nogle få timers programmeringsarbejde og registrering, kunne jeg genfinde alt på minuttet, hvad jeg ellers havde brugt mange minutter på ved at bladre i bunker og rykke skuffer ud og ind. En sag kunne lægges væk i et plastomslag og med et løbenummer påført, for derefter at blive indskrevet i systemet med de søgeord der nu måtte falde mig ind - til sin tid. Nu var der ingen bunker på skrivebordet. Jeg var meget begejstret for denne landvinding - men det var bare uden stregkoder - de var lige opfundet - men det var kaos-lager i en primitiv form: Når skuffen var fuld af sager med den ældste nederst, begyndte man bare på næste skuffe. Det var kun det fortløbende nummer der skulle være orden på. Stregkoderne kom ind i billedet da jeg begyndte at skulle have mange varer på et meget lille sted. Systemet består i al sin enkelthed i at man udskriver fortløbende EAN + visuelle numre på et labelark - Dataline no57142 med 65 etiketter på hver. Bare ud af laserprinteren med en lille serie af gangen. Hvert emne der skal arkiveres eller sættes på en lageradresse - det kan være en vare eller en samling varer - får et løbenummer påklæbet. Nu tages håndscanneren og nummeret scannes. Derefter taster man et varenummer fra varefortegnelsen og et antal (med 1 som underforstået antal). Nu sættes varen på et passende sted hvor der måtte være plads. Det kan være reol 16 hylde 3. Denne lageradresse tastes i håndscanneren. Når håndscanneren på et tidspunkt skal tømmes, lægges de i computerens kaos-system som er databaseorienteret. Der er 2 programmer i håndscanneren: Tilgang og afgang. Afgang er kun en scanning af stregkoden. Nu har man et dejligt overblik over lagerbeholdningen i computeren som altid er opdateret når håndscanneren er tømt. Man har således real-tids lagerstatus og man kan dokumentere værdien af lageret med kostpriserne fra økonomisystemet. De gamle sikkerhedskopier kan også sandsynliggøre værdien på et givet tidspunkt. Lageret kan være spredt på mange fysiske adresser og der er nu 2600 varenumre på vort system. Vi kan også styre fjernlagre som er varer taget i kommission - de står bare ude ved kunderne. Hjælpefelter ved posterne kan give mange sorterings- og selekteringsmuligheder. De nærmere detaljer kan jeg ikke tage med her, men håber du har fået et overblik til en effektiv og billig lagerstyring. Der kan sikkert købes en kopi - jeg har jo selv designet systemet. Blot skal du have en håndscanner, 100 ark labels og Microsoft Access. Hilsen, Bent, A&B |