Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stavning -eller kaos

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 3. Oct 06
Indlæg ialt: 72
Fra  A&B Industri-Service Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Nej, nej, nej - jeg har stavet rigtigt og her snakker vi heller ikke politik, men vær velkommen alligevel til lidt betragtninger vedrørende lagersystemer.

Som tidligere programmør og system-planlægger gik det langsomt op for mig hvilke muligheder der lå gemt i stregkoder. Efter at der siden start er hensat 56.000 emner/varegrupper og genfundet (næsten) alt hvad der skulle findes, går jeg helt ind for kaos-lageret. Der er næsten ingenting der skal skrives idet arkiveringskort, lagerbøger og lange rækker med reoler fyldt med næsten ingenting er meget omkostningskrævende. Dertil kommer at man let tager forkert i plukkeoperationerne hvis der er små forskelle i beskrivelsen, eller der er arkiveret ved de forkerte skilte, eller hvis varerne i det hele taget ligner hinanden. Mine besøg i mange virksomheders lagerhaller viser også at man rutter vel rigeligt med pladsen. Vil de ikke spare plads? Tør de ikke, for hvis nu computeren går ned? Ved de ikke at kaos-lagersystemer har fordele der skal opleves?

Det startede med at jeg i en ferieperiode på arbejdet fik lidt inspiration til at lave et arkiveringssystem, så jeg ved tilfældige stikord kunne genfinde min dokumentation eller hvad det nu måtte være - det er 20 år siden. Efter nogle få timers programmeringsarbejde og registrering, kunne jeg genfinde alt på minuttet, hvad jeg ellers havde brugt mange minutter på ved at bladre i bunker og rykke skuffer ud og ind. En sag kunne lægges væk i et plastomslag og med et løbenummer påført, for derefter at blive indskrevet i systemet med de søgeord der nu måtte falde mig ind - til sin tid. Nu var der ingen bunker på skrivebordet. Jeg var meget begejstret for denne landvinding - men det var bare uden stregkoder - de var lige opfundet - men det var kaos-lager i en primitiv form: Når skuffen var fuld af sager med den ældste nederst, begyndte man bare på næste skuffe. Det var kun det fortløbende nummer der skulle være orden på.

Stregkoderne kom ind i billedet da jeg begyndte at skulle have mange varer på et meget lille sted. Systemet består i al sin enkelthed i at man udskriver fortløbende EAN + visuelle numre på et labelark - Dataline no57142 med 65 etiketter på hver. Bare ud af laserprinteren med en lille serie af gangen. Hvert emne der skal arkiveres eller sættes på en lageradresse - det kan være en vare eller en samling varer - får et løbenummer påklæbet. Nu tages håndscanneren og nummeret scannes. Derefter taster man et varenummer fra varefortegnelsen og et antal (med 1 som underforstået antal). Nu sættes varen på et passende sted hvor der måtte være plads. Det kan være reol 16 hylde 3. Denne lageradresse tastes i håndscanneren. Når håndscanneren på et tidspunkt skal tømmes, lægges de i computerens kaos-system som er databaseorienteret. Der er 2 programmer i håndscanneren: Tilgang og afgang. Afgang er kun en scanning af stregkoden.

Nu har man et dejligt overblik over lagerbeholdningen i computeren som altid er opdateret når håndscanneren er tømt. Man har således real-tids lagerstatus og man kan dokumentere værdien af lageret med kostpriserne fra økonomisystemet. De gamle sikkerhedskopier kan også sandsynliggøre værdien på et givet tidspunkt. Lageret kan være spredt på mange fysiske adresser og der er nu 2600 varenumre på vort system. Vi kan også styre fjernlagre som er varer taget i kommission - de står bare ude ved kunderne. Hjælpefelter ved posterne kan give mange sorterings- og selekteringsmuligheder. De nærmere detaljer kan jeg ikke tage med her, men håber du har fået et overblik til en effektiv og billig lagerstyring.

Der kan sikkert købes en kopi - jeg har jo selv designet systemet. Blot skal du have en håndscanner, 100 ark labels og Microsoft Access.

Hilsen, Bent, A&B

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 20:44
???  ???
Fra Horsens
Tilmeldt 3. Oct 06
Fra  A&B Industri-Service Skrevet kl. 21:29
Hej "Magle" og godaften.

Jeg ser til min store glæde at du, som så mange andre steder, også har svaret på mit lille indlæg om lagerstyring.

Du har 6 spørgsmål. Kan du forklare dig lidt nærmere. Jeg skal gerne bruge tid på det, men jeg tror med det lidt jeg kender til din forretning at du ikke rigtigt kan bruge mit lagersystem.

Jeg kører imidlertid gerne til Vejle hvis du kan afse tid.

Hilsen, Bent, A&B

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:29
Det er hvis en anbefaling af et lager-software-system, som Bent selv har udviklet. Fidusen er, at varen ikke har en fast plads men blot stilles det første sted hvor der er plads. På den måde undgår man at have huller man ikke kan udnytte, og varen kan stadig findes ud fra computeren.
Jeg ved at nogle af de største danske virksomheder, også benytter lignende systemer (nok ikke lige Access) - det er ganske udmærket.

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 21:48
nej tak "A&B" spar du bare køreturen. mine 6 spørgsmål skyldes bare at din post virkede meget forvirende.

hvis det er et lagersystem du vil sælge mig hvorfor har du så postet den under gode websites og bøger... burde du ikke smide den i jeg har et godt tilbud. ?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:58
Mange kategorier skaber meget forvirring. En kategori der hedder "Gode iværksætter ressourser >> Godt (...) software" er jo også et logisk sted at placere indlægget, når man synes at man har jordens bedste lagersystem til små/store firmaer. Dog plejer produkter man selv sælger, normalt at blive placeret under "Jeg har et godt tilbud" :)

Fra Horsens
Tilmeldt 3. Oct 06
Fra  A&B Industri-Service Skrevet kl. 22:31
Tak Tommy.

Det var helt rigtigt. Det er den sidste linie jeg nok ikke skulle have haft med. Og det skal afgjort ikke med i "..et godt tilbud". Jeg er nemlig ikke ude i et salgsærinde. Men da dette er et debatforum hvor vi bare øser ud af vore surt opsparede erfaringer, skal jeg i denne tråd advare om at der ikke er grund til at bruge penge på dyre systemer, når man selv rimeligt billigt kan strikke et sammen der funker i årevis. Hvordan man gør kunne jeg så tages med på råd om.

Jeg er også klar over at overskriften trigger - fik man det man forventede?

Hilsen til alle det brugte tid på emnet. Bent, A&B

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:55

Er der da ikke mulighed for at få en kopi?

Jeg synes generelt at dine indlæg er ganske interessante og velskrevne, samtidig med at man tydligt mærker at du har en del års erfaring. Din skrivestil er meget fri :)

Overskriften er fin/sjov nok, den gær det bare svært at regne ud hvad indlægget handler om. Hvis der stod "Billigt lagersystem; spar på software og undgå huller i lageret", havde folk en fornemmelse af hvad de kunne forvente sig - det ville også gære det lettere at genfinde indlægget når man engang stod og havde brug for det.

Fra Horsens
Tilmeldt 3. Oct 06
Fra  A&B Industri-Service Skrevet kl. 16:24
Hej Tommy.

Ja, overskriften er kryptisk og kunne have været "Stavning-problemer kontra kaos-orden" - men løbet er kørt for rettelser efter 15 minutter og lader sig ikke rette op uden en flaske ? til web-masteren og ham ved jeg ikke hvem er.

En kopi af systemet, siger du? Der er en række delprogrammer hos min programmør - og han kan sikkert genfinde det efter snart 7 år, og med min tilladelse ville han sikkert udlevere det mod betaling. Men det skal ikke koste noget fra min side. Hvis det kunne være et projekt for en student kan vi lave en aftale så jeg kan vise hvordan det virker i praksis før man ønsker kopi af softwaren. Det kan også sammenkobles med IT-programmørstudiet hvis man mangler et interessant projekt at arbejde med. På de godt 6 år der er gået med systemet, som ikke har svigtet, har jeg rundet 56.000 vareregistreringer. Et kaos-lager virker næsten ligesom en database: Varen ligger på en specifik lageradresse og kan genfindes og bearbejdes under mange forskellige indgangsvinkler.

Hilsen, Bent, A&B

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)