Windows PC er notoriske for efter et stykke tid at blive betydelig langsommere. Til en ny virksomhed skal jeg have sat et par computere op, med CRM system, Office Pakke (finder 2003 versionen), nogle Databaser skrevet i MSDE.
Der findes et utal af sikkerhedspakker, som kan holde styr på diverse malwares, men er der nogen der kan anbefale systemer der holder maskinen ren for alle de faktorer der langsomt æder ressourserne på maskinerne.
Jeg har tidligere brugt Norton systemworks, som gør mange ting godt, men dog ikke stopper nedbrydningen, men kun hjælper til med at der går længere mellem reinstallationerne.
Er der pakker tilgængelige der kan fjerne den evindelige spildtid med windows maskiner der skal passes og plejes?
Jeg kunne godt hjælpe dig, men hvis du smed et indlæg op omkring det på Hardwareonline.dk, så ville du nok få nogen flere gode links og råd, samt høre erfaringer fra andre.
Det er et super godt forum og ofte ret hurtigt svar. :)
Hverken antivirus, antimalware eller antispam øger performance på maskinen - tværtimod - jo mere man har af den slags, jo langsommere bliver maskinen - medmindre man selvfølgelig er så uheldig at få en virus.
En af de primære årsager til at en pc med tiden bliver langsommere, og at man føler et stærkt behov for at gen-installere Windows, er at harddisken bliver fragmenteret. Der er to måder at løse dette på.
1 - at bruge den indbyggede defragmentering i Windows. Denne er dog meget tidskrævende, og gør det svært at arbejde på maskinen imens.
2- at bruge et professionelt defragmenterings tool, som f.eks. Diskeeper 2010. Her kan du se forskellen mellem den indbyggede og Diskeeper: http://www.advicecom.dk/diskeeper.html Diskeeper kører i baggrunden hele tiden uden at man mærker det, og forhindrer fragmentering i at opstå.
Defragmentering er selvfølgelig vigtig, men det er nu ikke min opfattelse at det hjælper så meget. Det kan selvfølgelig være fordi jeg jævnligt defragmenterer. Det er nu mere at computeren løbende udvider den memory fil den bruger på harddisken, at der er et umådeligt antal systemfiler der kører. Eksempelvis har den computer jeg arbejder på lige nu 8 svchost.exe filer kørende, hvilket virker som overkill.
Det er klart at der også er mange andre ting man skal holde øje med for at få optimal performance. Bla. de services der kører, hvoraf en del ofte kan "deaktiveres". Så er der alverdens plug-ins til Internet Explorer der også spiser memory, og gør at pc'en er nødt tl at "swappe" oftere.
På mine egne maskiner kan jeg tydeligt mærke forskel i performance ved at bruge en rigtig diskfragmentering - ikke den store forbedring med den indbyggede. Årsagen er bla. af den rigtige defragmentering laver meget andet - bla. lægger system-filer på de steder på harddisken der giver bedst performance (som man har kunnet på UNIX i mange år)
Min erfarring er at den største "performance killer" er antivirus - der er meget stor forskel på hvikle resourcer de forskellige antivirus programmer tager - nogle tager 50+ MB fordelt på mange forskellige processer, og andre tager under 10MB - og her taler jeg ikke om de gratis udgaver, men om de kommercielle.
Hvis det er antivirus der sluger de fleste ressourser, er det så en løsning at købe det som en service så det er håndteret af din mailserver istedet for din lokale maskine. Al min e-mail kører i et CRM system hvor der kun findes et kendt virus til som er 6-8 år gammelt, så det yder jo god beskyttelse den vej igennem.
Defragmentering - Er det fornuftigt at bruge en SSD disk for at få bedre adgangstider
Man kan sagtens få scannet sin mail for virus "ude i byen" - men det hjælper ikke på web-traik og hvad man nu ellers laver på sin PC. Personligt ville jeg ikke turde bruge en PC uden lokal antivirus, men det ved jeg der er 117 meninger om :) Hvis man, som jeg, er af den holdning at der skal være lokal antivirus, så er det bare super vigtigt at man vælger et produkt der ikke tager performance, men selvfølgelig gør hvad det skal.
Det er delvist korrekt at man undgår fragmentering på et SSD drev, men der er også performance udfordinger ved længere tids brug af disse - se evt. her: http://www.diskeeper.com/hyperfast/index.aspx
Jeg har over en årrække brugt Bullguard antivirus, m. indbygget firewall og det fungere upåklageligt. Det er 2 år siden jeg har formateret min computer og den er ikke blevet mærkbar langsommere, så dette vil jeg anbefale dig.
Og dette er også til at overleve, rent prismæssigt.