Hej Tommy Mening med livet er at finde glæden, få glæden til at blive og dele glæden med andre. Hvad er det som glæder ? For mig er det små og store ting: Se en gammel dame blive glad, når man rejser fra sædet i bussen og tilbyder hende sædet. At smile og hilse på sine naboer om morgenen, når man følger sine børn til skole. At kunne hjælpe andre mennesker, når de har brug for det, uden at have andre bagtanker, end at se deres glæde ved at blive hjulpet. At have gode og ærlige menneskelige relationer til sine omgivelser og blive mødt med ærlighed, ægthed og glæde. At kunne glæde sig med andre når noget lykkes for dem og at kunne give lidt glæde når noget går galt. Jeg tror det har noget med antiegoisme at gøre, rigtig glæde findes sammen med andre uden betingelser og hvor det ikke koster noget at give, hvor der ikke er bagtanker når du giver eller modtager. Så er der lige den med slægtens/artens videreførelse, det er vel også en mening med livet. Lidt løse skud fra hoften. De bedste hilsener Finn
|
Meningen med livet.
Det må være noget med at skabe så meget hurlumhej i sin tilværelse at man ikke får tid/lejlighed til at filosofere over det store spørgsmål - det er dødtræls at blive konfronteret med meningsløsheden.
I stedet for at spørge hvad der giver livet mening, når livet nu er meningsløst, kunne et godt spørgsmål være: hvad giver dig trøst midt i tomheden?
Anerkendelse fra andre individer lindrer, og stræben efter anerkendelse får mig til at glemme hvor kort og mærkværdigt livet er.
At opdage andre menneskers værdier trøster også.
Faglig udvikling - den sidste flugtvej.
Og så er der folk der mener at "meningen med livet er at leve det mens man har det". Det lyder jo tåbeligt i en eller anden forstand, men man kan ikke rigtig fornægte det alligevel. Mange af os implementerer ikke dette himmelske budskab i vores hverdag. Jeg lever f.eks. ikke mit liv - jeg går efter guldet, og svigter min familie (kone og søn) undervejs. Smækker du dig konsekvent træt på sofaen og spiller død når du kommer hjem efter slid og slæb, så svigter du din familie.
Så "meningen med mit" liv lige for tiden er at forsøge at blive et mindre nederen menneske. En person med overskud til at pleje andre interesser end mine egne.