Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Direktør uden kontrakt

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er del af en direktion (i ApS), hvorom gælder at vi alle er registeret som direktører men ingen af os har underskrevet en egentlig kontrakt. Jeg ejer selv en del af virksomheden.

Nu er tiden kommet hvor jeg ønsker at prøve kræfter med noget nyt og ønsker derfor at forlade min "stilling" som direktør. Mit spørgsmål lyder: Er jeg implicit omfattet af en juridisk bestemmelse angående opsigelsesvarsel eller kan jeg, grundet manglende kontrakt, sige op med øjeblikkelig varsel?

/Hopp

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 18:21

Hej

Såfremt I alle er ligestillede direktører, så falder din ansættelse udenfor funktionærloven.  Har I ikke en anpartshaver-kontrakt, der angiver vilkår for ind- og udtrædelse af direktion/ejerskab, vil du ikke have pligt til at varsle din fratrædelse i forvejen.

Indtager du en tjenestestilling (dvs at en anden bestemmer over dig) er du omfattet af funktionærloven.  Heraf fremgår det af §2 stk6 at du har en opsigelsesvarsel på 1 måned til en måneds ophør.  Dvs at såfremt du ønsker at fratræde 31/12 skal du varsle din opsigelse inden 1/12.

Mvh

E. Mortensen

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 18:43

Hej Martin

Jeg kan ikke give dig et juridisk bindende svar.

I er en række personer, som ejer selskabet i fællesskab, har i lavet et sæt spilleregler for hvordan jeres samarbejde kan ophøre ? Det er der desværre mange som glemmer. Hvis i har må det moralsk være disse regler der gælder.

Hvis i ikke har nogle regler for udtræden af selskabet, så er det på tide i får dem lavet, så du kan udtræde på ordentlig vis og i rimelig enighed med dine partnere.

Er dine partnere indforstået med din udtræden ?

Har i hævet regelmæssig løn ?

De bedste hilsener

Finn 

Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:23

Hej,

@E. Mortensen: Tak! Det var også min formodning at det var anpartshaveroverenskomsten der bestemte i tilfældet uden kontrakt. Det kan oplyses at den ikke indeholder en beskrivelse af ansættelser/afskedigelser. Altså dag-til-dag opsigelse.

@Finn: Det er såmænd ikke en smertelig skilsmisse selvom det godt kan lyde sådan :) Mine kompetencer er der ikke længere så meget behov for, så jeg slutter mig til følget af tidligere partnere som er stoppet i direktionen... og vi har ikke hævet egentlig løn, men blot fået provision ved gennemførte salg.

Takker for jeres besvarelser!

MVH Martin 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)