Hej,
De kreative fag er et område hvor man ofte for hvad man betaler for, hvilket vi også plejer at fortælle vores konsulentkunder. Vi laver ikke så meget konsulentydelse for tiden, da vi fokuserer på vores ubivox projekt, men ellers har vi de seneste par år taget ca 850,- i timen for programmering, udvikling, projektledelse og lignende og det er nok en pris vi i fremtiden sætter op. Vi har selvfølgelig også varianter for projekter der skal hastes igennem, laves i weekenden m.v.
En del af vores nye kunder synes det lyder af forfærdentlig meget, men de eksisterende kunder beklager sig ikke og kommer igen, så det må jo betyde at de føler får for 850,- dkr værdi når vi først har leveret. Kunsten er så at synliggøre værdien overfor nye kunder og vores fornemste metode at gøre det på er ganske enkelt, så vidt det er muligt for os at sige nej til dem, at lade dem prøve ham nede af gaden til 150 kr i timen, og så vente på at kunden kommer tilbage og beder os om at rette problemerne.
Det kan godt lyde rigtig arrogant (og det er det sikkert også for manges vedkommende), men livet er for kort til at bruge 3-4 timer om dagen på løbende at videreuddanne sig selv og følge med i hvad der sker inden for net-teknologi, samtidig med at man løser opgaver for kunder 4-6 timer om dagen og så stadigvæk blive betalt det samme som en der har læst 3 html tutorials og sælger templates fra template monster, som mange af de rigtig billigere løsninger reelt er. :-)
Vi tager den pris vi gør fordi det som regel tager os 50% af tiden at finde og løse fejl og problemer i forhold til mange af vores konkurrenter inden for vores felt og det er vores kunder villige til at betale en højere timepris for. Samtidig har vi efterhånden alle sammen arbejdet med det vi gør siden 1996-ish og har derfor stødt på de fleste forskellige problemstillinger igennem tiden og kan hurtigt gennemskue om det en kunde vil, vil skade ham/hende på længere sigt. En viden som vores kunder også er glade for at vi bringer med til bordet.
Sidst men ikke mindst så fortæller du en historie om din virksomhed igennem dine priser, og priser i 100-400 dkr kategorien for design og udvikling signalerer i høj grad en-mands virksomhed, billig drift, dårlig support, risiko for at firmaet forsvinder eller lignende, hvilket større kunder ofte bekymre sig mere om i forhold til en risikovurdering af et projekt.
Dygtige kunder/indkøbere ved også godt at det man betaler mere på timeprisen, som regel (der er også undtagelser) kommer igen i form af hurtig support der ikke nødvendigevis faktureres, gladere medarbejdere hos leverandøren, da der er råd til at invitere til julefrokoster, leverandør- og firma-arrangementer m.v.
Her på Amino er der dog helt klart en tendens til at folk går efter prisen i mange tilfælde, og det skyldes jo nok at de fleste er iværksættere og ikke har erfaring med indkøb af web-projekter m.v. og derfor tror at den vigtigste faktor for dem er prisen, da det jo i sidste ende kan ses på deres bundlinje og som opstartsvirksomhed har man en tendens til at have laserfokus på lige det område. :-)
Det tiltrækker selvfølgelig også de virksomheder frem som finder en billig og omkostningseffektiv måde at producere simple og hurtige websites til billige penge (færdige templates, ikke for mange ændringer og billig arbejdskraft m.v.) og derfor ser man en del støj fra dem af herinde. Det er der slet ikke noget galt med efter min mening og det skal der helt sikkert også være plads til da der sikkert er mange kunder der alligevel ender med det de gerne vil have. Min erfaring siger mig dog at når man køber komplekse ting som websites, applikationer m.v. som man som kunde sjældent helt selv forstår, så er der i mange situationer god grund til at undgå de alt for billige løsninger hvis det er noget man forventer at skulle beholde i længere tid, udvikle videre på og hvis det er en del af ens kerneforretning. Det er næsten ligesom enhver anden form for håndværk.
Skal man bare lige bruge noget hurtigt så er det også dumt at betale 3 seniorudviklere fuld pris for at lave noget en studentermedhjælper kan klare til en 3-del af prisen. Desværre tror mange kunder bare at deres projekter altid er "studentermedhjælper"-projekter og den type kunder lærer det kun på den hårde måde når de har brændt deres penge af 2-3 gange på ting der ikke er lykkes. Det hænger også sammen med min yndlingskæphest som er når kunder i telefonen siger: "Det kan vel ikke tage så lang tid", hvortil standardsvaret ofte er: "Jo det kan det, men det er derfor du hyrer os som eksperter med erfaringen, så vi kan fortælle dig hvor lang tid det rent faktisk tager, i stedet for at du gætter på det". ;-)
I min verden er der ikke noget i vejen med at være stolt af sit arbejde og bevidst om hvilken værdi det man producerer har for køberen og sørge for at blive betalt derefter.
/just my 2 cents :-)