Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vil være selvstændig smed

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 2. Dec 08
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er uddannet rustfast kleinsmed , og har mit faste arbejde i en virksomhed som laver storkøkkener i rustfrit stål. på trods af "krisen" har vi haft forrygende travlt i flere år. det der nager mig er at mester skummer fløden, imens vi andre pukler. Iøvrigt har jeg altid haft en enorm iværksætter trang.

Derfor går jeg med tankerne om at starte selvstændigt, men som så mange andre har jeg ikke en kæmpe opsparing til at starte det op. jeg er klar over at jeg kan gå i banken og snakke med dem, men før jeg gør det, er der så mange spørgsmål. Jeg vil som opstart lave det som jeg kender til (køkkener) men vil med tiden tage alle opgaver. 

Jeg har bygningerne og pladsen da jeg har en mindre nedlagt landbrugsejendom, bygningerne skal der dog laves en del ved, men det vil dog betyde at jeg ikke også skal tjene til huslejen.

det jeg mangler er maskiner, og leasing  er ikke en mulighed som jeg vil overveje, men er indstillet på at jeg kan starte med brugte maskiner.

har regnet ud at jeg skal bruge ca. 350000 kr for lige at havde det mest nødvendige og et materale lager af uspeciferbar  størrelse(50000), men maskiner og byginger giver ingen kunder,er ikke i tvivl om at jeg vil få kunder er bange for den "døde" periode i starten 

Spørgsmål:

tiden fra hvor firmaet starter, til tiden hvor der er kunder. skal jeg i den periode- låne til min egen løn?

kan jeg trække ombygning og forbedringer fra mine bygn./lokaler, når jeg bliver momsregistreret?

er det moralsk forkert allerede nu  at stemme dørklokker ved potentielle kunder, eller vil det betragtes som useriøst.?

hvis jeg tager et erhverslån på f.eks 500000kr til opstart af virksomhed og ombygning til dette,

hvor meget skal jeg så afdrage med om måneden?

Der er sikkert mere jeg er i tvivl om, men håber i vel kommentere og ell. besvare mine spørgsmål.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:09

Jeg har nogle ideér om et "Gør det selv" koncept der inkluderer nogle 10-20-30 eller 50l "gryder" monteret i stativ med vippemulighed efter blanding evt. aftapning. Er det et produkt du kan lave?

Tror selv en hel del på projektet, men "mangler" smeden der kan lave tingene til den "rigtige" pris.

Stort eksport potentiale.

Køb ren argan olie her

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 23:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Velkommen til Amino Smile

jacksonfive:

Det der nager mig er at mester skummer fløden, imens vi andre pukler.

Båååt - forkert grund.

jacksonfive:

Iøvrigt har jeg altid haft en enorm iværksætter trang.

Yes Det er forståeligt Smile

Grunden til, at du lige fik båthornet er, at det ikke kan drive dig videre når du HAR taget springet.

Måske finder du ud af, at din mester tjener penge fordi han rent faktisk ved, hvad han gør Wink

Det er en egenskab man ikke skal være misundelig over; men selv stræbe efter.

Du har mange spørgsmål som jeg ikke vil gå dybere ind i, håber bare at du har den rigtige grund til at starte Wink

Held og lykke med projektet.

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 2. Dec 08
Skrevet kl. 15:32

hej, mange tak for svaret.

Om jeg kan lave produktet?   det vil jeg tro , men skal selfølgelig vide noget mere om konceptet i helhed. går ud fra at vi taler om rustfri stål?

om jeg kan lave det i nærmeste fremtid? nej, da jeg som det fremgår i teksten, ikke er selvstændig endnu, kunne måske lave nogle produtyper, men igen så skal jeg vide meget mere.

har du tegninger på en ell. flere gryder kan jeg hurtigt vudere om det er noget jeg rent fagligt kan lave og endog måske give en udregning på materialebekostninger.

som skrevet så kom med nogle flere  oplysninger, så må vi se hvad det kan blive til.

Tilmeldt 2. Dec 08
Skrevet kl. 15:58

hej BÅT ,tak for svaret

set i bagklogskabens øjne kan jeg godt se at det var lidt dumt formuleret . skal lige siges at det er nogle planer som jeg har gået med i lang tid selv før jeg gik igang med min uddannelse som smed,udd var jo et krav for at komme videre med planerne. har også før skrevet indlæg her på hjemmesiden.

Det er ikke fordi at jeg lige har et surt opstød over "mester" og regner da med en del samarbejde med ham også hvis jeg bliver selvstændig.

men der er mange andre gode grunde  til at netop jeg vil være selvstændig, hvis du ønsker en liste over dem. er du velkommen, så får jeg måske ikke flere Båthorn.

(man skal passe på hvad man skriver )

BÅT = venlig hilsen

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 16:27

Wink

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 21:03

Hej jacksonfive

Du skal lige vide at du via vækstcentrene kan få del i forskellige tilskudsordninger til hjælp i planlægnings og etableringsfasen. Høre du til i det midt- eller nordjyske kan du evt. kontakte mig på 98311022 / 29924519 for at høre mere eller kontakte det vækstcenter du høre under.
Du er selv inde på at stemme dørklokker og nej, der er ikke noget moralsk forkert i at søge at afdække dit marked, men måske skulle du få udviklet nogle ideer omkring, hvad du vil tilbyde og derigennem få nogle forhåndordre. Det vil jo ikke være et problem for dig at få produceret nogle prototyper.
Jeg kender ikke baggrunden for dit afvisning af leasing, men en anden måde kan evt. være underleverandører, derved binder du ikke så meget kapital, men det afhænger jo igen af det konkrete produkt.
Kunne du være interesseret i en partnerskabsaftale for at have en og spare med i din opstart kan du gå ind på www.sag-partners.dk og se mere om mig.
Men husk en ting hold nu dit privatliv og din virksomhed hver for sig og held og lykke med projektet.

Mvh
Bertil V. Thomsen
SAG-partner ApS

Tilmeldt 2. Dec 08
Skrevet kl. 15:02

hej, mange tak for svaret

med hensyn til afdække marked, så har jeg en vis indsigt i potentielle kunder, men jeg er bange for at de ikke vil tage mig seriøst når jeg ikke engang er startet op endnu. (måske siger de bare, kom igen når du er gået igang).

Der er som sådan ikke noget nyt i mine produkter, de vil mere eller mindre ligne de andres, og der vil som udgangspunkt ikke være grænser for hvad jeg kan lave, bare det er inde for faget, og at jeg kan lave det i eget værksted.

hvis jeg havde en bestemt protype ide, så kunne jeg sagtens lave den, men er mere int. i at være allround indtil videre og storkøkkenuniverset som speciale.

min afvisning af leasing bunder nok i at jeg er bange for at grave min egen grav inden jeg er startet.men tror nu iøvrigt at min nuværende mester  vil være int. i at være underleverandør for mig. de søger ihertilfælde altid efter nye kunder ifølge deres eget udsagn.Men det går ud over koncept ideen da jeg helst ville undgå andre mellemmænd.

fordelen for f.eks en restaurent ejer at købe ved mig skulle netop være at de undgår alle de mellemmænd som netop storkøkkenbranchen idag er præget af. der er 3-4 rigtig store firmaer der sælger en betydelig %  del her i danmark og til  dem er der en masse underleverandører. Det betyder at f.eks et simpelt bord som er : 1500mm X 650 koster i materialer ca. 500 kr og arbejdstid ca. 1,5t.  hvis vi siger at en smedetime er på 400 kr . Så er det en produktionspris på 1100 kr.

prisen som bordet bliver solgt for ved forhandlerne er i  nærheden af de 5000 kr. pga af fragt og mellemmænd  og alt mulig andet. (meget firkantet eks. for forståelsens skyld)

Det er jo ikke rimeligt..nogen har så fundet ud af at det kan betale sig at importere f.eks fra litauen ell. lign. men mange vælger stadigvæk de kendte pga. sikkerheden omkring deres køb.

jeg tror det var det, iøvrigt så er det på Fyn jeg bor

mvh. Jacksonfive

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:50

Jeg vil foreslå 2 ting:

Først går du ind på virk.dk, de har en masse gode råd til iværksættere. De bl.a. også en skabelon til en forretningsplan, download den og arbejd den igennem så seriøst du kan.

Så får du en aftale med dit lokale udviklings/erhvervscenter og får en grundig snak med dem. Ofte holder centrene også iværksætterkurser, deltag på sådan et kursus. Der får man et godt overblik over (pyha) alt det man skal tænke på. Mange steder kan man også få nogle timer gratis hjælp fra f.eks. advokater og revisorer via det lokale udviklings/erhvervscenter.

Hold øjne og ører åbne for netværk du kan være med i (udover herinde he he he). Sig til hvis du vil have forslag til forskellige netværk

God fornøjelse Yes

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 22:41

Indledningsvist vil jeg godt erklære mig enig med Christian, misundelse er et enormt dårligt udgangspunkt. Hvis din mester skummer fløden, er han sikkert enormt dygtig til det han gør, og det må man jo give ham kredit for.

Du kunne prøve at aftale et samarbejde med din mester, måske kan du bruge ham som underleverandør så du indledningsvist kun skal købe de mest gængse maskiner, eller måske han vil hjælpe dig i gang ved at give dig nogle opgaver.

Hvis du begynder at stemme dørklokker nu, skal du nok lige være 100 % afklaret. Nu ved jeg ikke hvor stor din branche er, men der er jo nok en sandsynlighed for at det kommer din mester for øre, så der er det smart at tænke over hvordan du håndterer det.

Ellers held og lykke med projektet.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)