"Udlejeren kan med 6 ugers varsel iværksætte arbejder i det lejede, når udførelsen ikke er til væsentlig ulempe for lejeren."
Han har brudt det ved at jeg en dag kommer over i lejligheden også er der et 2,5m x 1m stort hul i mit loft fordi han er begyndt at bygge ud. (helt uden at oplyse mig på nogen måde).
Jeg har opsagt lejemålet inden (med 3. mdr opsigelse) dog uden at have fraflyttet lejligheden helt endnu og jeg har derfor stadig råderet over lejemålet og skal stadig betale husleje i 2 mdr.
Hvis jeg anmelder ham, hvilken konsekvens vil det så få for begge parter? Vil han få en bøde? Vil jeg kunne komme ud af lejemålet før tid eller hvad?
Du kan indbringe sagen for huslejenævnet i din kommune, og husk lige at tage billeder der viser hvor indgribende/forstyrrende hullet er, og ikke "kun" af hullet. Det koster vist 150 kr. at klage og sagsbehandlingen varer typisk 3-4 mdr. Du vil typisk få et nedslag i huslejen.
Det bedste er at tage fat i udlejer, og påpege urimeligheden af at han nærmest river din lejlighed ned samtidigt med at forlange fuld husleje. Et forlig kunne være at du flytter dine ting nu, og så har ikke noget med hinanden at gøre mere. Det kunne tænkes at udlejer har bemærket at du ikke bor der alligevel og derfor er gået igang, - uden at mene noget "ondt" ved det.
Er din husleje for de sidste tre måneder = med dit depositum og du ikke får pengene i hånden nu, så ville jeg køre sagen gennem huslejenævnet.
Du kan indbringe sagen for huslejenævnet i din kommune, og husk lige at tage billeder der viser hvor indgribende/forstyrrende hullet er, og ikke "kun" af hullet. Det koster vist 150 kr. at klage og sagsbehandlingen varer typisk 3-4 mdr. Du vil typisk få et nedslag i huslejen.
Det bedste er at tage fat i udlejer, og påpege urimeligheden af at han nærmest river din lejlighed ned samtidigt med at forlange fuld husleje. Et forlig kunne være at du flytter dine ting nu, og så har ikke noget med hinanden at gøre mere. Det kunne tænkes at udlejer har bemærket at du ikke bor der alligevel og derfor er gået igang, - uden at mene noget "ondt" ved det.
Er din husleje for de sidste tre måneder = med dit depositum og du ikke får pengene i hånden nu, så ville jeg køre sagen gennem huslejenævnet.
Michael
Tak for dit svar.
Jeg nævnte at vi kunne lave et forlig da jeg snakkede med ham, dele huslejen lige over, men det ville han slet ikke høre på, han mente jeg var en uerfarn ung "smart ass" som han så fint formulerede det :)
Jeg har selv haft slæbt min udlejer i huslejenævnet og bagefter i byretten da han ikke ville betale.
Regning: 150 kr. til huslejenævnet ;-) Hvis han ikke følger afgørelsen kan du bruge din retshjælpsforsikring som du har i din indbo, ellers er der mulighed for fri proces.
Som tip til huslejenævnet: Det er påstand mod mostand og han vil formentlig lyve alt det han har lært. Sørg for at få al det dokumentation du kan - billeder i massevis. Send ham noget på mail og osv..
Din udlejer vil få en kopi af klagen som han kan kommentere, vel nok inden for den 1.ste måned - og så kommer han måske på andre tanker når det sådan bliver officelt. Det er svært at være udlejer, der er mange regler at holde styr på, og tør udlejer satse på at huslejen fra start var rigtigt beregnet osv. osv. - det kan nemt blive dyrt sådan at få myndighederne på nakken ;-)