Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ordrebekræftelse vs kontrakt

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 1324
Fra  Altero Design Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Normalt, når jeg indgår en aftale med en kunde om levering af en hjemmesideløsning, så laver jeg en ordrebekræftelse med tilhørende bilag hvor løsningen er specificeret ud.

Nu står jeg så imidlertid med en kunde som ikke vil have en ordrebekræftelse, men derimod forlanger at få en kontrakt.

Hvor ligger forskellen?

Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 16:35

Hej,

Det bedste du kan gøre, er faktisk at spørge din kunde, hvad det er han gerne vil have med i en kontrakt, som ikke allerede er i ordrebekræftelsen.

Nu ved jeg ikke præcis, hvad din ordrebeskrivelse indeholder, men er det en specificering af selve den tekniske kravspecifikation, kan det tænkes at kunden også vil have forhold med som:

- Hvad der sker, hvis du ikke leverer til tiden?  Skal du betale bod, hvis du ikke leverer til tiden?

- Rettigheder til systemets kode, er det dine eller kundens?

- Hvordan skal konfliketer mellem jer løses

- og et hav af andre ting.

Det bedste du som leverandør kan gøre  er dog, at du ikke selv begynder at sætte krav ind i kontrakten, som kunden slet ikke er interesseret i, og som bagefter binder dig.

Henvend dig derfor til kunden og lad denne præcisere, hvad der skal med i kontrakten. Desuden tager det jo tid og muligvis også penge at få lavet en kontrakt, i hvert fald, hvis der skal professionelle øjne på den, så det skal du jo også overveje, om det er noget du har lyst til at ofre penge på, eller om det er mere rimeligt at kunden gør det.

Smil

Fra København
Tilmeldt 30. Mar 05
Fra  Altero Design Skrevet kl. 18:45

Mine ordrebekræftelser er altid penslet rimelig meget ud for at undgå misforståelser og "jamen jeg troede da det fulgte med" konflikter.

Derudover, så henviser jeg altid til mine generelle forretningsbetingelser hvor alt det omkring, rettigheder, overdragelse, tvister m.v. så jeg har svært ved at finde ud af kunden, som heller ikke rigtig kan uddybe hvorfor det skal kaldes en kontrakt :o/

Et eller andet sted er det måske bare ordkløveri, men jeg vil blot lige være helt sikker.

Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 19:02

Om du hár en ordrebekræftelse med en masse reguleringer eller en kontrakt med en masse reguleringer af betingelserne for jeres handel er mere eller mindre ligegyldig - det der er det vigtigt er, hvad der bliver reguleret og hvordan det er reguleret samt at begge parter har accepteret vilkårene.

Kan du acceptere de ting kunden vil have ind i en kontrakt er det ikke farligt at lave en kontrakt.

Kan kunden ikke fortælle dig, hvad han vil have ind i en kontrakt, så er det nok fordi han af  uvisse årsager bare hellere vil have en kontrakt frem for en ordrebekræftelse. I dette tilfælde kan du jo kopier betingelserne fra din ordrebekræftelse og dine forretningsbetingelser ind i et word-dokument, kalde det en Kontrakt og fremsende Kontrakten til ham. Problem solved.

Du skal da ikke bruge en masse tid på dette, hvis kunden ikke selv ved, hvorfor han vil have en kontrakt.

Fra København
Tilmeldt 30. Mar 05
Fra  Altero Design Skrevet kl. 09:59

Du har ret, jeg samler det hele i et dokument og smider det afsted, tror kunden er af den "lidt ældre skole", så det kan jo være årsagen :-)

Fra Østjylland
Tilmeldt 23. Nov 09
Indlæg ialt: 123
Fra  Plustech Skrevet kl. 10:26

Hej - Normalt er der med i en kontrakt hvordan en evt. tvist skal afgøres dette er sjældent med i en ordrebekræftelse.

/Jørgen Ditlev.

Fra København
Tilmeldt 30. Mar 05
Fra  Altero Design Skrevet kl. 11:52

Det er korrekt, men i ordrebekræftelsen henvises der til de generelle forretningsbetingelser hvor netop dette fremgår :-)

Anyway, kontrakten er skrevet og underskrevet og ordren er i hus :-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)