Normalt, når jeg indgår en aftale med en kunde om levering af en hjemmesideløsning, så laver jeg en ordrebekræftelse med tilhørende bilag hvor løsningen er specificeret ud. Nu står jeg så imidlertid med en kunde som ikke vil have en ordrebekræftelse, men derimod forlanger at få en kontrakt. Hvor ligger forskellen?
|
Hej,
Det bedste du kan gøre, er faktisk at spørge din kunde, hvad det er han gerne vil have med i en kontrakt, som ikke allerede er i ordrebekræftelsen.
Nu ved jeg ikke præcis, hvad din ordrebeskrivelse indeholder, men er det en specificering af selve den tekniske kravspecifikation, kan det tænkes at kunden også vil have forhold med som:
- Hvad der sker, hvis du ikke leverer til tiden? Skal du betale bod, hvis du ikke leverer til tiden?
- Rettigheder til systemets kode, er det dine eller kundens?
- Hvordan skal konfliketer mellem jer løses
- og et hav af andre ting.
Det bedste du som leverandør kan gøre er dog, at du ikke selv begynder at sætte krav ind i kontrakten, som kunden slet ikke er interesseret i, og som bagefter binder dig.
Henvend dig derfor til kunden og lad denne præcisere, hvad der skal med i kontrakten. Desuden tager det jo tid og muligvis også penge at få lavet en kontrakt, i hvert fald, hvis der skal professionelle øjne på den, så det skal du jo også overveje, om det er noget du har lyst til at ofre penge på, eller om det er mere rimeligt at kunden gør det.
Smil