Jeg har fundet forskellige databaser ved "Car model database"-søgning på Google.
Det er dog ikke lykkedes at finde en komplet, brugbar database. Hvis din søgning giver resultat, må du meget gerne poste det her. (Det samme gør jeg naturligvis).
Jeg har stillet http://www.startvaekst.dk/ et spørgsmål og har nu fået et svar tilbage...Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal fortolke deres svar.
Må jeg ifølge svaret kopier alle bilmærker og modeller fra bilbasen.dk eller andre bilsider eller ikke..? (Læs nedenstående)
-----
Hej PVS, Jeg er gang med at programmere en hjemmeside, hvor man kan sælge sin brugt bil.......f.eks bilbasen.dk
Jeg kan desværre ikke finde en oversigt over bilmærker og modeller som jeg kan download fra nettet.
Jeg kan godt tænke mig at vide om det er LOVLIGT at jeg går på bilbasen og kopiere alle bilmærker og deres modeller...(ikke annoncerne) fels, Audi, Toyota og deres undermodeller.... Bilbasen har vel ikke ophavsret over den bilmærke og model liste, de har jo ikke opfundet den.!?
Svar: Det er som udgangspunkt ikke lovligt at kopiere en liste fra tredieparts hjemmeside. Selve listen kan i nogle tilfælde være omfattet af ophavsretten. Du kan godt bruge navne (Opel) og modelnavne, så længe du kun refererer til disse navne. Kunden må ikke opfatte det sådan, at du repræsenterer f.eks. Opel.
¤¤ Lad os tage en lille snak om dit helbred og det problemer du har ** Skriv pm
Må jeg ifølge svaret kopier alle bilmærker og modeller fra bilbasen.dk eller andre bilsider eller ikke..? (Læs nedenstående)
Jeg kan godt tænke mig at vide om det er LOVLIGT at jeg går på bilbasen og kopiere alle bilmærker og deres modeller...(ikke annoncerne) fels, Audi, Toyota og deres undermodeller.... Bilbasen har vel ikke ophavsret over den bilmærke og model liste, de har jo ikke opfundet den.!?
Svar: Det er som udgangspunkt ikke lovligt at kopiere en liste fra tredieparts hjemmeside.