Dette kommer til at ødelægge hele internettet som vi kender det. Mange vil helt sikkert ikke give websider lov til at sende cookies til deres maskine, da mange folk ikke har den reneste anelse om hvad begræbet betyder.
Ja, det er i sandhed et tåbeligt direktiv de der har fået vedtaget! Vi har også haft en længere snak om det ovre på min blog: http://www.demib.dk/cookies-1120.html og i går havde vi det oppe at vende på StrikePoint.
Men direktivet ER vedtaget. Så med mindre de laver et nyt, der ændrer det første VIL dette blive til lov. Det SKAL implementeres i alle EU lande inden april 2011.
Hvad betyder dette i forhold til at kunde går ind og vil handle? Kan de gennemføre en handel uden at skulle give ok til disse ting? og er det »kun« i forhold til log-in/statistik mv. ?
Hvad betyder det her helt specifikt for en webshop?
Nej, Henrik, det er en fortolkning som der ikke er hold i endnu. Loven er ikke skrevet, så det er rent gætværk du kommer med. Jeg ville ikke anbefale Helle at kæmpe den sag i retten!
Nej, Henrik, det er en fortolkning som der ikke er hold i endnu. Loven er ikke skrevet, så det er rent gætværk du kommer med
Direktivet giver mulighed for at at der anvendes cookies, hvor det er strengt nødvendigt - eksempelvis for at styre en købsproces i en webshop. Du har ret at det ikke er fremsat forslag til dansk lovgivning, men personligt finder jeg det udelukket at de danske myndigheder vil forsøge at anlægge en linie, der er mere restriktivt end EU-direktivet lægger op.
Direktivet giver mulighed for at at der anvendes cookies, hvor det er strengt nødvendigt - eksempelvis for at styre en købsproces i en webshop. Du har ret at det ikke er fremsat forslag til dansk lovgivning, men personligt finder jeg det udelukket at de danske myndigheder vil forsøge at anlægge en linie, der er mere restriktivt end EU-direktivet lægger op.
Henrik, du glemmer den anden forudsætning - nemlig at det skal være klart for brugeren, at der VIL blive sat en cookie. Og det ER det altså ikke når de går ind i en shop. Og da slet ikke for de cookies vedkommende, som har med trackingen, frem for handelsprocessen at gøre.
Så igen, at satse på denne undtagelse kan blive en MEGET dyr fornøjelse for dem der gør det.
Så igen, at satse på denne undtagelse kan blive en MEGET dyr fornøjelse for dem der gør det.
Uagtet, så satser jeg på at I alle sammen står solidariske med mig og kæmper mod systemet - der er sgu ikke nogen der skal bestemme om jeg laver cookies eller ej !!! :-) For hver webshop der som følge af den nye eu-lov holder op med at bruge cookies vil jeg placere to cookies ekstra på hver af mine besøgendes maskiner.
Det virker som en stor konspiration - det må være Microsoft der har opfundet et alterantiv til cookien som de så har patenteret. Dernæst har de nok købt EU's direktør en flot Mercedes - og wupti, så er det slut med cookies. Om et års tid kan vi ikke længere bruge cookies, men mod beskedne royalities til Microsoft kan vi placere doughnuts på folks computere og dermed opnå samme funktionalitet.