Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fortsat god dag do/don't

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er egentligt ikke så bange for formatet, men jeg ved at nogen tager det ilde op, så derfor anvender jeg aldrig "fortsat", men ønsker folk istedet: "Så må du have en rigtig god dag/aften/weekend" eller hvad der nu ligger lige for.

Det største problem er oprigtigheden. Hvis du ikke oprigtigt mener/ønsker folk en god dag, så hold din mund. Så bare sig farvel og tak og intet andet. Det er slet og ret almindelig høflighed og ikke mere. (Nu ved jeg godt, at jeg er off-topic, så jeg holder her)

Ha' en god dag! Wink

Flemming

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 15:58

Jeg er klart på don't-holdet i denne sag.

Problemet er jo, at ordet "fotsat" nødvendigvis refererer til noget forudgående. Hvis vi er to, der i løbet af denne dag har haft en god oplevelse sammen, kan "fortsag god dag" referere til noget fælles, hvilket er helt fint for mig. Men hvis vi kun har været kort i berøring med hinanden, refererer det til noget ukendt, og det kan være problematisk. Det vil ikke altid være det.

Derudover er det blevet lidt et "overlærerdogme" på linje med "Det hedder ikke mig og Dennis, men Dennis og jeg". Den slags dogmer, skal man imidlertid være på vagt overfor. I "Dennis og jeg"-tilfældet er det f.eks. ukorrekt at sige: "Det var Dennis og jeg, der løste opgaven."

i "Fortsat god dag"-dogmet bliver der ikke opstillet noget alternativ, hvorfor man ikke kan komme til at lave fejl ved blot at undlade den form, hvilket jeg derfor vil anbefale.

Men vær opmærksom på, at der er to "typer", der kan blive stødt over "Fortsat god dag":

1. Folk, der har haft en dårlig dag indtil nu.
  2. Folk, der føler det som deres pligt at håndhæve tåbelige sprogdogmer.

Jeg selv hører i reglen til gruppe 2.Big Smile

mvh Hans

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 17:04

Jeg har siddet ved kassen i Brugsen, og har tit hørt for den bemærkning.

Hvis jeg absolut skal bruge det vender jeg ordstillingen om:

"God fortsat dag" - det virker dog ikke så godt i tale (for mig). På den måde refererer man kun til dagen fra nu af og frem, og det er da en pæn afsked.

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 17:17

Ret mig hvis jeg tager fejl - men er det ikke et udtryk som mest har udbredelse omkring København?

Og dem der bruger det, vel blot ønsker at være "friske" og med på beatet.

Det ændrer dog ikke ved min opfattelse af, at det lyder dumt, da personen næppe ved hvordan dagen indtil videre har været.

Jeg er helt klart på don't-holdet.

Jeg bruger selv Ha' en go' dag eller ha' en go' weekend hvis det er fredag, som afslutning i mine mails - til dem jeg holder af vel at mærke, resten får den høflige med anonyme med venlig hilsen.

I telefonen er det altid blot "hej" som afslutning.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 22:01

Det er en af de ting der kan få de små hår til at rejse sig for mit vedkommende når jeg vælter ind i en butik fem minutter i lukketid, lettere stresset for så at støde på en ekspedient der på ingen måde kan hjælpe mig men alligevel vælger at afslutte med: "Ha' en fortsat god dag".

Så det er også en klar DON'T fra min side.

Noget jeg derimod er blevet forbavsende positivt overrasket over er den behandling jeg blev mødt af i den lokale Føtex for nogen tid siden. De havde fået trænet en håndfuld af kassemedarbejderne til at kigge folk i øjnene og sige "Hej" til hver eneste kunde samt slutte hele handelen af med "Tak for i dag".

Første gang kom det nærmest bag på mig at jeg dels blev tiltalt og dels kigget i øjnene, men det virkede utrolig positivt. Måske det var en mulighed i stedet for en jammerlig formodning?

Tilmeldt 29. Oct 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:39

Nu havde vi lige den samme debat på arbejde i dag...og jeg er en af dem som tit siger "fortsat god dag". Jeg har aldrig rigtig tænkt over at dette skulle være et større problem for nogen, men nu har jeg alligevel valgt at ændre mit udsagn til "ha' en god dag".

Det sætter dog mit pis i kog, når Steinway kan starte sin forklaring med at han kommer ind i en butik 5 min. før lukketid...og oveni købet forlanger at den medarbejder han støder ind i med garanti kan hjælpe ham, for sidenhen at blive sur over ekspedientens høflighed. Du skulle måske vælge at kommer en halv time før så du kunne få fat i netop den medarbejder der kunne besvare dit spørgsmål. Og så ville det måske være okay at irettesætte ham, hvis det virkelig betyder så meget for dig. 

Mvh

Lars

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 08:19

lsn81: Det skal jeg beklage - enhver burde vel vide at de kompetente medarbejdere ikke er til stede fem minutter før lukketid?...

Grunden til at jeg først nåede i butikken fem minutter før lukketid var fordi min unge var syg, min kone havde mistet sit job og et nært familiemedlem havde stillet træskoene - at ekspedienten så ikke kan hjælpe mig med en ligkjole fordi denne ikke ved hvad det er kan jeg sagtens affinde mig med - men kommentaren om en "fortsat god dag" føler jeg er malplaceret.

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 10
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 12:40

Nu ligger min erfaring hovedsageligt indenfor salg/kundeservice og jeg kan fortælle dig at dette emne er blevet vendt en del gange. Men der er dog kommet samme konklusion alle gangene. Du må IKKE sige "fortsat god dag", da du ikke ved om kunden har haft en god dag. Vi har haft rigtig mange kunder der er blevet direkte sure og klaget over vi sagde dette, da vi ingen ide havde om de havde haft en god dag. Vi har endda haft ordre der er faldet til jorden pga. det. Det lyder måske som en bagatel, men der er faktisk rigtig mange der bliver irriteret over det.

Alle de steder jeg har arbejdet har det været direkte fy fy og jeg har endda selv fået skæld ud af en del kunder hen af vejen for at sige det. Men "du må have en god dag" bliver altid godt modtaget.

Håber det kastede lidt lys på situationen.

Med venlig hilsen
Daniel A. Nørregaard 

Har du/i brug for lidt råd om opsøgende salg eller kundeservice, så smid en besked. Jeg kommer gerne med lidt råd og vejledning ganske gratis.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 12:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg bliver altså nød til at stille mig lidt på tværs her, for problemet må ligge hos den enkelte person og ikke personen der ønsker en anden en fortsat god dag. Jeg har fuld forståelse for at man skal kommunikere så "rent" som muligt, men hvis ting som en "fortsat" ødelægger et samarbejde eller en ordre...so be it

Mister jeg ordre på at sige fortsat god dag? Jamen så var det nok ikke ment at kunden og jeg skulle have handlet alligevel og fred så være med det. 

Jeg siger fortsat god dag til alle, fordi jeg ønsker at de har en god dag. At de så har haft en lorte dag indtil de møder mig, og har ondt i røven over at jeg så siger fortsat god dag..... jaså må de da ha en fortsat dårlig dag. 

I min verden er det flue knepperi af værste skuffe, og bare det at man ligger mærke til det er jo et tegn på at man går op i de ting. Hvor mange andre ting har jeg så ikke sagt forkert i løbet af samtalen? Hvor mange stavefejl har jeg ikke lavet i dette indlæg, og hvor mange komma og punktum har jeg ikke placeret de forkerte stedet?

Mange! :=)

Så nej, det er ikke noget jeg tænker over og jeg vil fortsat ønsker Jer alle en fortsat god lørdag (og underskylder ikke for dem der sidder et sted hvor det ikke er lørdag)

Tilmeldt 2. Nov 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 13:01

Tager folk udtrykket "yours sincerely" lige så bogstaveligt? Come on, det er jo bare en måde at være høflig på.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)