Jeg er egentligt ikke så bange for formatet, men jeg ved at nogen tager det ilde op, så derfor anvender jeg aldrig "fortsat", men ønsker folk istedet: "Så må du have en rigtig god dag/aften/weekend" eller hvad der nu ligger lige for. Det største problem er oprigtigheden. Hvis du ikke oprigtigt mener/ønsker folk en god dag, så hold din mund. Så bare sig farvel og tak og intet andet. Det er slet og ret almindelig høflighed og ikke mere. (Nu ved jeg godt, at jeg er off-topic, så jeg holder her)
Ha' en god dag! Flemming |
Jeg er klart på don't-holdet i denne sag.
Problemet er jo, at ordet "fotsat" nødvendigvis refererer til noget forudgående. Hvis vi er to, der i løbet af denne dag har haft en god oplevelse sammen, kan "fortsag god dag" referere til noget fælles, hvilket er helt fint for mig. Men hvis vi kun har været kort i berøring med hinanden, refererer det til noget ukendt, og det kan være problematisk. Det vil ikke altid være det.
Derudover er det blevet lidt et "overlærerdogme" på linje med "Det hedder ikke mig og Dennis, men Dennis og jeg". Den slags dogmer, skal man imidlertid være på vagt overfor. I "Dennis og jeg"-tilfældet er det f.eks. ukorrekt at sige: "Det var Dennis og jeg, der løste opgaven."
i "Fortsat god dag"-dogmet bliver der ikke opstillet noget alternativ, hvorfor man ikke kan komme til at lave fejl ved blot at undlade den form, hvilket jeg derfor vil anbefale.
Men vær opmærksom på, at der er to "typer", der kan blive stødt over "Fortsat god dag":
- Folk, der har haft en dårlig dag indtil nu.
- Folk, der føler det som deres pligt at håndhæve tåbelige sprogdogmer.
Jeg selv hører i reglen til gruppe 2.
mvh Hans