Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udvikling af lagerdatabase

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 29. May 09
Indlæg ialt: 368
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg har brug for at få en ide om, hvad udvikling af en ny lagerdatabase til vores forretninger vil komme til at koste. Vi er endnu ikke der, hvor vi kan forpligte os på et tilbud, men derfor må I gerne komme med et slag på tasken alligevel.

Vores hovedprodukt er plakater, men vi har også en række biprodukter - kalendere, t-shirts, badges og meget andet. Produkterne er delt på flere forskellige lagre, der leverer til tre af vores egne butikker, vores webshop samt en række engroskunder.

Vi har på nuværende tidspunkt et meget forældet lagersystem (jeg tror det er fra før murens fald...), der ikke er specielt smidigt, så det er det, vi gerne vil have skiftet ud. Vi satser på, at alle data herfra kan hives ud i en kommasepareret fil og importeres i et nyt system, da der er over 50.000 produkter, der ellers skal indtastes.

En foreløbig kravspecifikation lyder som følger:

• Varelager skal kunne tilgås fra en server
  • Listevisning af produkter med hovedoplysningerne i forbindelse med søgninger (vi har mange enslydende titler - f.eks. har vi måske 30 forskellige James Bond-plakater)
  • Enkeltprodukt-visning med alt info - inklusiv muligheden for produktbillede
  • Både en samlet produktliste samt særlister for produkttyper og diverse lagre.
  • Diverse printfunktioner for lister
  • Lagerstyring med nemt interface til at trække produkter ind og ud.
  • Integrering med en PDA-løsning til vareplukning - både fra hovedlager og  fjernlagre 
  • Mulighed for at sortere produkter efter lagerstatus, så det er nemt at overskue varebestilling
  • Mulighed for at oprette engroskunder i systemet med de produkter, som vi fast leverer til deres sortiment
  • Mulighed for daglig automatisk backup
  • Mulighed for på sigt at integrere lagersystemet med vores webshop (bygget i OsCommerce)

Som udgangspunkt går jeg ud fra, at et sådan system skal programmeres nogenlunde fra bunden, men hvis folk har forslag til et allerede udviklet system, der kan klare det meste, så vil jeg gerne høre om det. Vi er selvfølgelig også parate til at slække på nogle af kravene, hvis de er voldsomt omkostningsfulde.

Jeg vil sætte pris på, hvis uddybende spørgsmål stilles her i tråden. Deciderede tilbud kan stilles både her og i en PM.

Mvh

Niels Tybjerg
Posterland

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 15:56

Hej Niels

Umiddelbart vil jeg skyde på du kan lave det der for omkring 75.000, selvfølgelig altsammen ud fra hvor meget du vil gøre ud af det. Der kan kæles for detaljerne og laves et super-lækkert system, men jeg vil mene at du kan lave et fungerende system indenfor det budget.

Men jeg vil anbefale jer at vælge en samarbejdspartner og så tage hele den her snak med dem istedet, udvælg nogen der kan fremvise nogle troværdige referencer og som ligger på en fornuftig timeløn (ikke for dyre og ikke for billige). Hvis i arbejder frem efter at skrive en kravspec og udsende den med henblik på tilbud så gør i ihvertfald jer selv en bjørnetjenste :)

Dbh

Mikkel

Fra København
Tilmeldt 29. May 09
Skrevet kl. 16:01

Hej Mikkel

Lige nu drejer det sig mest om at finde et cirka budget, så vi har noget at sigte efter, men tak for kommentaren.

Fra Vejle
Tilmeldt 26. Jul 09
Indlæg ialt: 344
Skrevet kl. 16:04

Hej Niels.

Jeg tror jeres budget skal ligge omkring 50.000 til 100.000 kr. Det er en stor mundfuld og skal lave.

Fra København
Tilmeldt 29. May 09
Skrevet kl. 16:08

Nu har jeg hørt flere nævne et prisniveau på 50-100.000. Er der specifikke elementer fra min liste, der ligger i den dyre ende udviklingsmæssigt?

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:09

Niels Tybjerg:

Hej Mikkel

Lige nu drejer det sig mest om at finde et cirka budget, så vi har noget at sigte efter, men tak for kommentaren.

Hej Niels

I det tilfælde ville jeg sætte 150.000kr af til projektet, for netop at lade projektplanen være åben for tilføjelser og forbedringer.

Jeg ville dog få krav som f.eks. oscommerce interaktion på plads fra starten, da det er sådan noget som typisk er billigere at tænke med ind fra starten af.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 16:18

Hej Niels

Prøv at tage fat i http://cec-computer.dk/

Jeg mener, at han allerede har udviklet det meste af det du efterlyser til OS Commerce - resten kan han sikkert udvikle til dig.

Hils ham fra Christian

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:22

Integration med OsCommerce og PDA løsningen er nogle af de elementer som trækker tænder ud. Men generelt tager det tid at udvikle et godt og stabilt software produkt og det koster dermed derefter. Men jeg tvivler på du kommer meget under 50k hvis det skal laves ordentligt, måske hvis man basserer det på et eksisterende system/framework?

Men måden jeg ville angribe det på hvis i skal holde det indenfor et bestemt prisleje er at hive fat i 2-3 virksomheder og beskrive systemet og sige at i ønsker et system der kan dække jeres behov, indenfor en budgetramme på f.eks. 50.000kr, så er jeg helt sikker på at de forskellige virksomheder har hver sit budskab til hvordan den skal vinkles således at i kan holde budgettet :)

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 16:45

Hej Niels

Dit projekt er meget omfangsrigt, og jeg håber I vil tænke jer godt om før I går i gang. Hvis jeg skulle i gang med en opgave af den art, så ville jeg gøre følgende.

1. Få ALLE detaljer og ønsker med. Virkelig tænke over alle ønsker.

2. Lave et flowchart så I får et overblik over omfanget.

3. Få kontakt til en freelance projekt manager med speciale i databaser

4. Betale ham for at se ønsker og flowchart igennem (få en fast pris) og estimere timeforbrug

5. I samarbejde med projekt manageren lave milestones, så I er sikre på at deadlines overholdes.

6. Budgettere driften af databasen separat.

7. Internt budgettere med 30% højere omkostninger end tilbudet lyder på.

8. Bruge professionelle til opgaven.

Jeg er ikke af den opfattelse at et projekt af den størrelse kan laves for under 150.000.

Projektmanageren alene, og dumt at spare ham, koster nok 40-50K.

Husk at få en MEGET detaljeret projektplan og vær sikker på at dem der udfører opgaven har økonomien til at gøre det uden at skulle have penge undervejs. Vær opmærksom på at der skal laves en ordentlig afleveringsforretning, hvilket vil sige, at databasen som minimum skal have været velfungerende i 30 dage efter afleveringsforretningen FØR restsum bliver betalt.

Kræves der forudbetaling, så giv det i form af en bankgaranti (ikke en anfordringsgaranti), Vil firmaet ikke gøre det på de vilkår, så find en anden.

Det vil tage ca. 1½ - 2 måneder at have en database køreklar. Hvis I har længere tid kan det gøres lidt billigere.

Kør det evt. som en entreprise hvor I tilbageholder 10-20% af udbudssummen inditl der er lavet en 1 års gennemgang.

Køb ren argan olie her

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 16:54

Hej Niels,

Jeg har selv arbejdet en del med lagerstyring, og det du efterlyser er grundlæggende enkelt nok at lave. Det største problem er at lave en applikation som kan bruges i praksis. Arbejdsgangen skal jo helst ikke gøres mere besværlig, med et nyt system.

Stabilitet er jo også en anden vigtig faktor, så jeg vil som Mikkel siger vælge en samarbejdspartner med noget tyngde i, og som kan fremvise nogle refferencer, men også yde den daglige support. I princippet kunne jeg selv tilbyde at udvikle det til jer, men jeg vil efterfølgende ikke kunne yde den service som vil gøre i vil blive tilfredse i det lange løb.

Hvad er konsekvensen af at programmet lige pludselig ikke virker?
Datatab / backup?
Systemnedbrud?

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)