Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Projekt Pivskid

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jan 09
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fess Up Time!

I mit HGS projekt som jeg skal op i på onsdag har jeg fået følgende lærestreg:

Jeg er en pivskid!

I de sidste 2 uger har jeg bevist at kunne arbejde målrettet ,hårdt, brutalt, og professionelt. Mine lærere og min gruppe sidder konstant og ånder mig i nakken totalt klar til at bide hovedet af mig hvis jeg bliver for engageret. -Hvilket nok gør at jeg dumper på onsdag siden jeg er gået ud af et sidespor...UPS!

Anyways...

Det fik mig jo til at tænke lidt over hvorfor jeg ikke kan få smækket en virksomhed sammen, som jeg gerne vil, når jeg fint ka sidde og arbejde min røv i laser for et projekt jeg kun lige behøver at bestå.

Den latterlige, men desværre realistiske, konklussion er at jeg nok ikke tør. For HVIS det lykkes, hva så?

Jeg har fuldstændig over-udnyttet mit HGS projekt til at få afløb for min iværksætter trang, men vil altså gerne opstarte mit eget nu når jeg har bevist overfor migselv at det ikke er min lyst og mit drive der fejler noget.

Er der nogen her, som kan give nogle tips til hvordan man overvinder den psykologiske del der på pænt engelsk hedder "fear of success"? Er her andre, som har haft den hindring eller er jeg bare underlig?

ALLE tips, råd, succes historier... whatever... er MEGET velkomne :-)

Hyg!

~*Louise

creatastica

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 10:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Louise,

Det lyder som en rigtig spændende udfordring.

Jeg vil anbefale dig at se følgende foredrag. Det bliver holdt af Tim Ferriss (manden bag storsællerten "4 timers arbejdsuge". Han taler netop om, hvordan han har arbejdet med at smadre frygten og lære / gøre hvad som helst. Han bliver meget konkret om sine tre tidligere "frygter", men jeg tror, at det kan give dig noget inspiration.

http://www.ted.com/talks/lang/eng/tim_ferriss_smash_fear_learn_anything.html

Martin Thorborg har også et par gode podcasts, der kan hjælpe dig  - ikke mindst den sidste nye "ikke råd til at blive iværksætter"  http://thorborg.tv/ 

Derudover kan du arbejde med dine såkaldt "forklaringsstile". Du kan måske huske fra tegnefilm, at der af og til sidder en engel og en djævel på hovedpersonens skuldre. Prøv at forestil dig, at det i stedet er en optimist og en pessimist.

Sådan som vores hjerner fungerer sidder der rent faktisk fire pessimister på den ene skulder og kun en optimist på den anden skulder. (Ca. 80 procent af det, der sker, forklarer vi for os selv ud fra pessimisme).

Det vil sige, at når der sker der noget godt siger optimisten:

1) Det vil altid vare ved.

2) Det vil brede sig til andre områder af dit liv.

3) Det er din egen skyld.

Pessimisten vil sige:

1) Det er et engangstilfælde.

2) Det er isoleret, og betyder ikke noget godt for andre ting i dit liv.

3) Det er andres skyld.

Når der sker noget dårligt for dig, bytter optimisten og pessimisten udsagn således at optimisten fx sige, at det er andres skyld og et isoleret tilfælde.

Så hvis man arbejder med at fokusere på de optimisiske sætninger, bliver man automatisk en mindre "pivskid". Grunden til at vi er så pessimistiske er, at vores hjerner stadig tror, at vi er i stenalderen, hvor det var meget fornuftigt at være pessimist. Det nyttede jo ikke noget, at klappe sabeltigeren på hovedet eller tro, at man ikke behøvede mad i dag. Men i dag er vi ikke udsat for samme farer, så vi skal arbejde med optimisten.

Det er dog vigtigt at lytte til pessimismen engang imellem. For undersøgelser har vist, at pessimister faktisk ser mere realistisk på virkeligheden. Stein Bagger har fx haft ti optimister på skulderen og ingen pessimist. Da kødskandalen begyndte at rulle henover Superbest, nytter det jo heller ikke, hvis de bare så optimistisk på det og tænkte, at det nok ikke ville brede sig. Så man skal huske pessimismen, når det drejer sig om de helt store beslutninger, men ellers køre på med optimismen.

(Det hele er noget, jeg skriver om i min kommende bog "Håndbog for ildsjæle - og andre der vil gøre en forskel), men hvis du vil læse mere om det, så kan du evt. læse noget af Martin Seligman.

Og så husk endelig, at det i højeste grad også kommer an på udførelse. Idéer vil du altid få, så hvis du ikke lige kører videre med en god idé her og nu, så fortvivl ikke: Der kommer altid en sporvogn og en idé til :-)

Håber at det gav dig (og evt. andre) noget.

Hav en fantastisk weekend :-)

/Tommy

Hej med dig :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:36

Har sendt dig en pmGeeked

Kh

Sanne

Tilmeldt 21. Jan 09
Skrevet kl. 12:45

Hej Tommy :-)

Rigtig mange tak for dit svar og links!

Tommy Krabbe:
Martin Thorborg har også et par gode podcasts, der kan hjælpe dig  - ikke mindst den sidste nye "ikke råd til at blive iværksætter"  http://thorborg.tv/ 

Oh ja, sad og hørte netop den imellem jeg skrev det første indlæg og kom tilbage for at tjekke svar. Godt stof, og rigtig go humor!

Jeg har aldrig overvejet optimisme/pessimisme på den måde før, men helt klart noget jeg vil tage med mig i baghovedet, for det du skriver rammer sgu plet.

Tommy Krabbe:
Og så husk endelig, at det i højeste grad også kommer an på udførelse. Idéer vil du altid få, så hvis du ikke lige kører videre med en god idé her og nu, så fortvivl ikke: Der kommer altid en sporvogn og en idé til :-)

Faktisk ender jeg med for mange gode idéer så der er der heldigvis kun det problem at lægge låg på dem... Bare spørg min projekt gruppe som jeg er sikker på har kunnet kværke mig mange gange i løbet af de sidste 2 uger. 

Fedt at du skriver en bog om det! Hvornår udgives den?

Hyg og go weekend :-)

~*Louise

creatastica

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 13:39

Jeg går i disse dage og afventer endeligt svar fra forlaget, men skulle de melde tomlen ned, så bliver den udgivet ad en anden vej, for der er stor interesse om bogen, når jeg holder foredrag. Så jeg ved det ikke lige nu, men det kommer helt sikkert til at stå i min signatur, når jeg ved noget :-)

Jeg tænkte nok, at du får "for mange" idéer, for jeg har det på samme måde. Men det var også grunden til, at jeg skrev, at der altid vil komme flere. Det er for at hjælpe dig med ikke at være bange for at lægge låg på. Der vil jo altid komme flere. Jeg har fx haft mange projektidéer og købt domænenavne til dem alle.

Jeg kunne dog se, at jeg ikke kom så meget videre med nogle af dem, så jeg gav simpelthen domænenavnene væk helt gratis og droppede en masse idéer for så at fokusere på det, jeg brænder mest for, nemlig www.ildsjael.dk. Så kan jeg nemlig sige til mig selv, at det er godt med idéer, så længe de kan bruges inden for ildsjael.dk og ikke alle muligt andre steder. Og siden er det kun gået fremad.

For at citere Thorborg, der jo altid er god for en skarp bemærkning: "Gode idéer er røv og nøgler - det er udførelsen, der betyder noget".

Jeg håber, at jeg snart kan offentliggøre en udgivelsesdato, for bogen kan helt sikkert hjælpe mange.

Og en god weekend tilbge til dig :-) 

Hej med dig :-)

Tilmeldt 21. Jan 09
Skrevet kl. 15:22

Tommy Krabbe:

Jeg tænkte nok, at du får "for mange" idéer, for jeg har det på samme måde. Men det var også grunden til, at jeg skrev, at der altid vil komme flere. Det er for at hjælpe dig med ikke at være bange for at lægge låg på. Der vil jo altid komme flere. Jeg har fx haft mange projektidéer og købt domænenavne til dem alle.

Nåhr, nu er jeg med! :-)

Ja, det er nok meget smart for én som mig at lære at være ekstremt kritisk med hvor lang snor jeg skal give migselv for at holde mit fokus i én retning.Det er godt med folk der giver mig de påmindelser jeg har brug for *LOL*  Det er også med på listen over ting jeg bare skal have styr på.

Hvad var dine andre projekter? -Du behøver selvfølgelig ikke svare, jeg er bare nysgerrig :-)

Jeg har hørt mange sige at det med forlag skal man videst muligt udenom og bare blive "self-published"? Krydser i hvert fald fingre for at du får succes med den!

Tommy Krabbe:
"Gode idéer er røv og nøgler - det er udførelsen, der betyder noget".

Dette er også fuldstænding korrekt og pænt noteret i min motivations-notesbog! John Reese sagde engang noget lignende: "Don't get it right, just get it going"... Det gik også meget fint indtil "geniet" her skulle uploade sit website... Så var der pludselig en ½ verden der kom i vejen for at få dét gjort, og det er efterhånden 6 måneder siden det sidst skete. Sjovt nok blev et meget groft udkast til vores projekt-shop's website lavet og uploaded på 5 timer!

...Og jo mere jeg snakker lige nu, desto mere bliver jeg bare nødt til at spørge migslev: "HVA F ER DET LIGE JEG HAR GANG I"!?

Nå, men før jeg vandrer ud på eventyr i det ukendte må jeg nok hellere få lavet det projekt færdigt... Selvom jeg nok må indrømme at da jeg fandt ud af at det skulle være mere projekt og mindre iværksætteri, så gik der lidt stå i gnisten... *suk*

Jeg takker endnu engang for inspiration og guidance :-)

Hyg!

~*Louise

creatastica

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)