Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på freelancearbjede

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 656
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har for første gang lavet lidt freelancearbejde. Jeg har fået 10% af omsætningen på et salg og det giver mig en fortjeneste på kr. 19000.00.

Når jeg skriver en faktura til min klient, hvordan gør jeg så med momsen? Er det 19000 plus moms, eller bruger jeg ikke moms da det er konsulenttimer?

xxx

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6570
Fra  TextReactor Skrevet kl. 10:01

Der er moms på alt med få undtagelser.

Hvis du er momsregistreret så skal du lægge momsen på.

Hvis du ikke er momsregistret så skal du ikke lægge moms på.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 10:09

Hej Pjedsted

Du siger 19000 x 0.25 = 4750.

Ialt 23750kr inkl. moms.
Heraf moms 4750kr.

Det er som udgangspunkt almindelig 25% moms på alt salg, med mindre du sælger brugte varer, billedkunst eller få andre nicheprodukter.

Check evt e-moms, det regner det hele ud for dig :)

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 10:11

Du må tjene op til 50 000 kr pr år uden at svare moms, dog skal du stadig opgive det og betale skat,

Jeg er dog ret sikker du nok skal få et mere konkret svar senere Smile

/allan

Tilmeldt 26. May 09
Skrevet kl. 10:15

Jeg har ikke oprettet virksomheden endnu, men hvis jeg kan holde omsætningen under 50.000 og undgå at betale moms, så vil det vel være det bedste for mig..!?

xxx

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 10:31

Hvis du siger at de 19k kun er 10% af den samlede betaling, kommer du noget over de 50k i omsætning for året?

Jeg ville nok få et SE nummer, det tager 14 dage og så er du klar. Registreringsblanketten kan du finde her: http://webregforum.pro.dir.dk/log/eogs/library/startblanket-revideret2-prod-maj06.pdf

Der er jo sådan set kun fordele ved at kunne trække momsen fra. Du skal bare huske at sige at de 19k er uden moms. Og når du så er momsregistreret, er det eksl moms, så du ikke kommer til at lave den klassiske fejl når kunde spørger. "Er det inklusiv moms!?", fordi man ikke helt har styr på det og ikke vil virke usikker, siger man ja, og kunden har netop fået 25% rabat.

Så prisen er 19k uden moms, da du ikke er momsregistreret, og 19k eksl moms når du er momsregistreret.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6570
Fra  TextReactor Skrevet kl. 10:32

PJEDSTED:

Jeg har ikke oprettet virksomheden endnu, men hvis jeg kan holde omsætningen under 50.000 og undgå at betale moms, så vil det vel være det bedste for mig..!?

Det kommer an på hvad du har af behov. Hvis du står og skal bruge en computer eller andre størrer ting, så vil jeg anbefale at oprette virksomheden og blive momsregistreret.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 26. May 09
Skrevet kl. 11:20

De 19000 er resultatet af et salg hvor jeg har fået 10 % af omsætningen. Jeg kommer ikke til at tjene mere end de 19000 og jeg skal ikke købe noget jeg kan modregne momsen. Så tror nu jeg gør det uden moms. Det sparer både tid og penge.

xxx

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 21:43

Hej

Husk at det er maks 50.000 over en 12 måneders periode. og IKKE pr. år. så der starter altså ikke ny periode 1. januar..

Og så er 50.000 jo ikke ret meget..

Mvh.

Benjamin

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)