Dette debatoplæg er egentligt mest henvendt til ejere af andre webshops med børnetøj..
Hvor meget mener I det er rimeligt at give i rabat på udgående kollektioner når der kommer nye? Jeg kan se at mange webshops sælger til minus 50%, men jeg mener nu at det er lige i overkanten.. Med den kalkulation der er på børnetøj, kommer man jo til at tabe penge på det hvis der bliver betalt med kreditkort via PBS, sender fragtfrit eller med nedsat fragtpris i forhold til listepriserne hos Post Danmark, og sidst men ikke mindst, så kommer der jo ikke en rød reje til at kunne betale for lønninger, husleje, osv...
Hvad gør I når tiden for nye kollektioner nærmere sig?
Grunden til at der gives 50+ % i rabat, er for at få realiseret lageret til kontanter. Det er, som du selv siger, ikke for at tjene penge, for på dette tidspunkt er det en tilskudsforretning.
Når kollektionen er et par sæsoner gammel, så er den ikke længere meget værd på dette marked, så hellere få 100 kr. i kassen end ingenting.
Hvis du vil finde det rigtige niveau for jeres forretning, så start med 25% rabat, og se hvordan det går ... du kan altid sætte rabatten yderligere op hvis der skal mere gang i salget.
For mig er det vigtigt at slippe med at med lageret. Det er lidt som flysæde princippet. Hellere sælge det ekstremt biligt når ny kollektion er på vej end at risikere at skulle flyve med tomme sæder...