Som et skoleprojekt er vi ved at starte en hjemmeside hvor der skal være handel mellem brugere, og hvor vi også har tænkt os at vi vil opkøbe restpartier fra div. sportsbutikker. Vi har fået til opgave at lave en analyse af markedet og kundegrupperne. Derfor vil vi lige "eksperterne", hvilket marked det er vi henvender os til? Er det konsument- eller producentmarked?
det er meningen at brugerne skal handle med hinanden, og derudover vil vi opkøbe rest partier som brugerne kan købe af os.
Uden at du diffinere din målgruppe eller brugernes firmaprofil, så kan det jo både være det ene og det andet... For det er vel for alle slags firmaer så?
alibaba.com er vel et glimrende eksempel på en lignende portal? Selvom den er primært asiatisk...
Altså en privatkunde køber ik restpartier, det gør en B2B kunde...
Hvis det er privatpersoner der skal handles indbyrdes, hvordan kan I så overhovedet overveje producentmarkedet? Det er da 200% udelukket af ret logiske årsager...
Hvis jeg var jer, så ville jeg sætte mig ned og finde ud af meningen med det omtalte koncept. Man kan ik både puste og have mel i munden!
Når I har fundet grundideen, så kan I analysere der ud fra, og finde frem til målgrupper osv. Men som det er nu, hvor det er privathandel tilføjet noget B2B (hvordan I har tænkt jer, at det rent praktisk skal foregå, er mig en gåde!), så er der jo reelt flere målgrupper, og konceptet er ik optimalt sammensat...
altså umiddelbart vil jeg sige at det er C2C, men så ved jeg ikke om det stadig går ind under konsument markedet?
Hvis I vil sælge restpartier til nogle, så er det B2B... Men jeres koncept og målgruppe sejler, og derfor bliver det svært at diffinere noget med et ord eller en sætning. I har flere målgrupper, C2C og B2B, hvorfor I ik kan diffinere noget kun med en beskrivelse!
Som tidligere nævnt, så bør I gennemgå hele konceptet igen, og gøre det let forståeligt for jer selv og "kommende brugere". Hvis I ik selv forstår det, så kan en kunde/bruger, da slet ik forstå det...