Virksomhedsordning eller APS`? Jeg står og har købt en lejlighed som skal bruges til udlejning, og jeg har tænkt mig at købe flere i fremtiden. Hvad skal jeg vælge? Hvilke fordele og udlemper er der ved de 2 forskellige former? på forhånd tak |
Vi har selv valgt virksomhedsordning i stedet for APS i vores konsulentvirksomhed, da det bl.a giver os den fordel, at vi er helt fleksible med hensyn til hvornår og hvor meget vi vil trække ud af virksomheden til privatforbrug. Når vi f.eks ønsker at tage på en dyr rejse, eller i sidste uge købte ny bil, trækker vi bare pengene ud. Fordelen er at vi kun betaler virksomhedsskat så længe pengene står i virksomheden, og først skal betale den høje skat, når vi trækker dem ud af virksomheden.
Men hvis der er risiko forbundet med driften af virksomheden kan det være en fordel med et APS, hvor du så ikke har fuld personlig hæftelse ved en evt. konkurs. Ved udlejningsvirksomhed kan du jo f.eks. risikere at lejerne ikke betaler huslejen eller der kommer større udgifter i forbindelse med bygningsvedligeholdelsen. Der har den seneste tid f.eks. været rigtig mange sager omkring skimmelsvamp i lejligheder, der kan være ret dyrt at få bugt med.
Jeg vil anbefale dig at kontakte en revisor og få rådgivning. Det er en god investering, så du ikke risikerer at tage beslutningen på et for tyndt grundlag.
Held og lykke med projektet Elsebeth Fogh