Jeg vil tænke endnu mere i leads/salg procenter. Det er selv den eneste form jeg har for reklame på mine sider, og kan rigtig godt lide princippet i det. Prøv at regn frem og tilbage, hvad du vil give et for et salg.
Som en tommelfingerregel bruger jeg ikke meget tid på sider som giver <15% i salgs kommision, med mindre de sælger meget dyre vare. Eller varen passer segmentet rigtig godt.
Desværre er det den tekniske opsæting, som afholder mange fra at gøre brug af denne form for afregning. Efter min bedste overbevisning er betaling pr. visning / periode / klik, når der ingen segmentering er, spild af penge (med mindre du kan få det virkelig billigt). Eksempelvis: Jeg har haft et topbanner kørende, som kostede langt over 100 kr pr. klik pga. jeg betalte pr. visning.
Som Casper også skriver, så ville jeg også annoncere med en procentaftale også kaldet revenue share. Prøv at regne dine priser igennem og find ud af hvor mange procent af indkøbskurvens værdi du kan undvære hvis du ikke har andre udgifter til annoncering.
Lad os sige at du kommer frem til 15%, så vil annoncenetværket typisk beholde de 5% til sig selv og betale deres affilierede webmastere de sidste 10%. Normalt vil der være en cookietid på 30 dage, så hvis kunden har klikket sig ind på din hjemmeside via et affiliatelink, så vil du skulle betale 15% af indkøbskurvens værdi til annoncenetværket i de efterfølgende 30 dage.
Her er nogle annoncenetværk, hvor det er muligt at annoncere via en revenue share aftale:
Du skal nok have en til at hjælpe dig med at sætte trackingen op på din hjemmeside, men tag kontakt til de forskellige netværk og spørg hvordan du kommer i gang. Der er intet at miste ved at annoncere på den måde, no cure no pay