Vil åbne butik hvor jeg køber/sælger brugte lamper 1. Jeg køber en brugt lampe af en privat person i den blå avis for 600 kr og sælger den i min butik(som jeg forhåbentlig snart finder) for 1200. hvor meget skal jeg betale i moms og skat..skal jeg opkræve moms når jeg sælger den. Hvordan beviser jeg at jeg har betalt 600 for den er en håndskrevet kvitt, fra sælger nok? 2. Jeg køber 10 brugte lamper af forskellig værdi af privat lampesamler i Tyskland for 5000...Jeg sælger 5 af dem for 7000 i butikken, hvad nu med de sidste 5 som står på mit lager og jeg ikke kan få solgt.. jeg beslutter at sælge dem på qxl de bliver solgt for 5000 for at de ikke skal stå og fylde og for at få penge i kassen..det koster mig 250 kr i annonce udgift til qxl - hvad med dem? 3. De første 3 måneder kunne mit regnskab se således ud: 1. måned 2. måned 3. måned varekøb 50.000 50.000 70.000 fragtomk. 10.000 10.000 12.000 husleje m varme 6.000 6.000 6.000 køb af kasse app. 5.000 computer 10.000 løn til mig selv 15.000 15.000 15.000 telefon +net 1.000 1.000 1.000 forsikring 1.000 1.000 1.000 reklame 3.000 3.000 3.000 varesalg 100.000 120.000 &nbs |
Hej lampepusher
Det er rigtig mange og omfattende spørgsmål, du stiller. Men om salg af brugte varer, som i dit tilfælde, kan man generelt sige: Der skal kun betales moms og skat af fortjenesten. Du kan beregne den såkaldte brugtmoms efter flere forskellige metoder, alt efter hvordan du køber ind (om den enkelte lampe kan følges, eller om det er en hel masse blandede lampeskærme f.eks.).
Skat har skrevet noget letlæseligt om ordningerne:
Når du beregner forventet overskud, skal du huske at medtage, at et eventuelt varelager, som du har ved afslutningen af regnskabsåret (31.12, hvis det er en enkeltmandsvirksomhed) skal regnes som et aktiv (altså noget, firmaet ejer), og det kan ikke trækkes fra i dine indtægter¨.
QXL er en fradragsberettiget udgift, når du sælger for firmaet dér.
Jeg vil foreslå dig at vende dit budget med en revisor/bogholder/rådgiver/vejleder... så "man" kan sikre sig, at du har tjek på det med B-skatten osv. Der er sikkert et gratis rådgivningstilbud i din region.