Jeg er web- og software-udvikler, bor på Island og fakturerer danske kunder i danske kroner - men er ikke en dansk virksomhed.
Hvad kan man tillade sig at sætte på fakturaen som gebyr + rente ved for sen betaling?
Jeg har hidtil kørt med 20euro ved for sen betaling (som jeg endnu aldrig har opkrævet), men jeg vil gerne gøre det lidt mere reelt - så det i det mindste ikke kan direkte betale sig at trække betalingen.
Jeg overvejer at sætte det til 15euro/100kr + 1.5% af faturaens total per påbegyndt måned for sent betalt.
Det betyder at en dags for sen betaling af 25.000kr udløser 475kr i gebyrer + rente, ved 10.000kr og 3 uger for sen betaling 250kr.
Jeg synes umiddelbart det lyder fair - men kunne godt tænke mig at høre hvad andre synes - og hvad andre praktiserer.
Jeg har endnu ikke selv praktiseret nogen former for gebyrer - selv om rigtig mange faktisk trækker deres betaling længe -som du beskriver.
At det er fair og rimeligt er jeg helt enig i - tror bare det vil koste kunder, så jeg har ikke fundet modet til det endnu...
Måske skal man hellere tage en snak med kunden først, og foklare problemet ved at du/vi ikke får pengene ind til tiden. Hvis det ikke hjælper, må man jo indføre kontant betaling.
PAYMENT TERMS: PAYMENT
TO BE RECEIVED
NO LATER THAN 30 DAYS FROM DATE OF PURCHASE
We understand and will exercise our statutory right
to interest and compensation for debt recovery costs under the late payment
legislation if we are not paid according to agreed credit terms.
Ikke en formulering jeg er ret vild med. Jeg vil hellere at der står en konkret rentesats + gebyr + tidsfrist.
Det skal siges jeg er ikke på nogen måde juridisk ekspert eller bilder mig ind jeg har forstand på jura, så tag ovenstående med det forbehold.
Jeg er web- og software-udvikler, bor på Island og fakturerer danske kunder i danske kroner - men er ikke en dansk virksomhed.
Hvad kan man tillade sig at sætte på fakturaen som gebyr + rente ved for sen betaling?
Jeg har hidtil kørt med 20euro ved for sen betaling (som jeg endnu aldrig har opkrævet), men jeg vil gerne gøre det lidt mere reelt - så det i det mindste ikke kan direkte betale sig at trække betalingen.
Jeg overvejer at sætte det til 15euro/100kr + 1.5% af faturaens total per påbegyndt måned for sent betalt.
Det betyder at en dags for sen betaling af 25.000kr udløser 475kr i gebyrer + rente, ved 10.000kr og 3 uger for sen betaling 250kr.
Jeg synes umiddelbart det lyder fair - men kunne godt tænke mig at høre hvad andre synes - og hvad andre praktiserer.
Hej Du skal selvfølgelig selv vurdere hvornår du skal udskrive rykkere. Personligt har jeg erfaring med at en lille email hjælper - og kunden kan komme igen. Et kontoudtog på åbentstående saldi kunne også være en mulighed. Når folk så bare slet ikke kan finde ud af det, så er jeg ligeglad, dem ønsker jeg slet ikke som kunder. En rykke må højst koste 100 kr inkl moms, hertil kommer forrentningen af fakturabeløb med 2% pr md. Jeg sender 1 rykker selv og overdrager sagen til inkasso efter 10 hverdage efter fremsendelse af rykker. Jeg tager det som en personlig fornærmelse, så det er bedre at overlade det til proffesionelle. Det koster iøvrigt en del miondre end jeg troede (men kan ikke huske tallet i skrivende stund) Mvh Tommy