Hvis man oversætter et dansk site til norsk, bliver det så et problem at få indekseret de norske sider af Googlebot ud fra et "duplicate content"-sysnspunkt, da de to sprog jo ligner hinanden en del?
Skal siges at jeg har <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" dir="ltr" lang="no"> i toppen af de norske sider. Ved så ikke om det hjælper/gør en forskel?
1. Rangerer www.mysite.dk/no/urlpånorsk.htm lige så godt som www.mysite.no/urlpånorsk.htm i Googles søgeresultater når man søger i Norge (samme indhold af siden og navn på websted bortset fra forskælligt domæne - forudsat der søges "sider på norsk" og ikke "sider fra norge" - man går jo så glip af sidstnævnte hvis man bruger et .dk domæne - spm. er hvor meget potentiel trafik man vil midste)
og
2. Vil nogle norske Googlere måske værge sig ved at likke på www.mysite.dk/no/urlpånorsk.no fordi de ser at domænet er .dk og ikke .no - altså at der er en præference for domæneekstensioner fra ens eget land. Der er jo nok en vis negativ effekt i den retning, spm. er hvor meget det betyder.
Og så er der lige spm om hvor domænet er hosted har betydning
Skal det være helt optimalt, så skal en lokal, norsk side hedde .no-domæne og norsk hosting.
Du har nemlig helt ret i, at der vil en være en præference for endelser fra eget land, hvis de er oppe mod andre landes domæneendelser. (Også større end hvis det var f.eks. .com).
Og norsk hosting betyder noget for dine rankings deroppe - foruden at det vil bringe dig med på søgninger på "sider fra Norge" (hvor få der så end bruger den mulighed).
Selvom brugerne ikke har klikket "sider fra norge", så vil Google stadig favorisere sider der har geografisk tilknytning til landet. Dette vil du have langt sværere ved med .dk/no modellen i forhold til et .no domæne som per default tilknyttes norge.
Har du et .com site vil du kunne geotarget'e en .com/no/ folder til et bestemt land, men det gælder kun tld'er som ikke er landespecifikke (,com, .net, -info osv).