Hejsa. Jeg er ved at udvikle en hjemmeside, der formidler korte artikler om teorier inden for Business og Management. Jeg vil i den forbindelse gerne høre, om det kan blive anset som ulovlig kopiering, eller plagiering, hvis man kort beskriver en teori fremsat af en teoretiker i en informativ og huriglæst artikel. Jeg har referencer på siden til teoriernes originale kilder. Min hjemmeside hedder: www.businessmate.org Jeg tror ikke det er ulovligt, se bare på wikipedia, men vil gerne høre, om nogen amino'er kender mere til dette end jeg. På forhånd tak |
Hej BusinessMate!
På Wikipedia er teksten formuleret af brugerne og som forfatter må du skrive om hvad som helst. Problemet opstår, hvis du kopierer andres tekster og lægger dem på en hjemmeside. Du må gerne citere, men for at et citat juridisk skal opfattes som et citat, så betyder det i praksis, at du i en egenforfattet artikel kun bringer (tydelige) citater, når det er relevant for dit tema i din artikel.
Reglerne på dette område vil altid tolkes case-by-case, så om det ulovligt afhænger af hvordan dine artikler udformer sig.
I praksis ville jeg bruge fx. følgende type formuleringer: "I 199x udviklede Michael Porter sin berømte stretegiteori 'Five Forces'. Five Forces har til formål at.... og består at følgende fem 'kræfter', som ifølge Michael Porter..."
I en sådan skriveform er det dig som er forfatteren og du kan yderligere slå det fast med formuleringer som "jeg tolker Michael Porter således....", så er der ingen tvivl.
Bedste hilsener,
Aleksander :-)