Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart på trods af gæld

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 1. Nov 09
Indlæg ialt: 34
Fra  UpCopenhagen 2ndhand Skrevet kl. 08:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er forholdsvis ny herinde, og lægger ud med et indlæg af den mere triste slags.

Er der nogen af jer som er startet op med en større offentlig gæld i bagagen? Her tænker jeg på opstart af enkeltmandsfirma.

Jeg har tidligere haft et anpartsselskab som gik konkurs, og på den baggrnd fik jeg en større gæld hos Skat (7 år siden). Nu vil jeg gerne starte op igen, indenfor en helt anden branche, men er lidt i tvivl om, hvordan Skat vil "opføre" sig...

Skal jeg mon stille økonomisk sikkerhed for skat og moms? Og - hvad med mit overskud i virksomheden? Eller er det nødvendigt at opstarte Aps, bare for at sikre, at overskuddet får lov at blive i virksomheden? Ellers er det jo lidt svært at videreudvikle virksomheden jo - hvis alt kapital løbende skal betales til Skat...

Nogle der har været igennem dette?

På forhånd tak for svar:-)

Mia

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mia,

Gæld til det offentlige for et ApS som er gået konkurs. Det er vel ikke en gæld du hænger på i dag personligt!

Det er rigtigt, at man kan risikere at skulle stille sikkerhed for skat og moms. Men hvis SKAT's tab ligger 7 år tilbage i tiden er det min umiddelbare opfattelse, at de ikke vil stille krav om det. Så hop ud i det som selvstændig!

Held og lykke med færden

Henrik

Fra Silkeborg
Tilmeldt 15. Oct 09
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mia

Har en kunde som havde samme problem. Jeg fik at vide fra told og skat, at så længe gælden var mere end 5 år gammel kunne man godt registrere sig igen. En anden mulighed for selsDet er klart at de nok på et tidspunkt vil stille krav om afvikling af tidligere gæld. En anden selskabsform er smba selskab, så kan de ikke røre overskudet, men der er nogle andre ulemper.

 

Anne-Marie

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Anne-Marie Bülow:
Det er klart at de nok på et tidspunkt vil stille krav om afvikling af tidligere gæld.

Men gæld fra et tidligere et ApS hæfter man kun for i helt ekstreme tilfælde...

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mia

Hvis du har større personlig gæld til det offentlige og gælden fortsat er gældende (hvis skat jævnligt har gjort dig opmærksom på gældeninde for de sidste 5 år), så ville jeg ikke starte op personligt, så kan skat gøre livet meget surt for dig.

Det bør imidlertid ikke stoppe dig, men du bør starte i den ene eller anden selskabsform for at være sikker på arbejdsro fra skat, der er i denne sammenhæng muligheder for at du kan holde dig anonym, så du ikke skal stille garanti for fremtidig skat og moms betaling i selskabet.

Der er også kone eller mand løsningen hvor man lader virksomheden registrere i konen eller mandens navn.

Hvordan med kreditvurdering iøvrigt, har du brug for banklån, kan din offentlige gæld blive et problem, eller kan virksomheden køre uden banklån ?

Vær helt sikker på at banken kræver personlig kaution, selv om din virksomhed er et selskab.

Du bør lave en plan/vurdering af hvor gælden kan give dig problemer iøvrigt, hvis gælden har givet dig notering i RKI eller andre kreditoplysningsbureauer, så kan der også blive problemer med varekreditter og lign..

Er gælden stor nok til at overveje gældssanering ?

MVH

Finn

 

 

Fra København S
Tilmeldt 1. Nov 09
Indlæg ialt: 34
Fra  UpCopenhagen 2ndhand Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Finn

Gælden opstod pg.a. en noget tvivlsom disponering fra Skats side, da de valgte at flytte mine personlige skatteindbetalinger over på skyldig moms på konkurstidspunktet, hvorfor jeg endte med en personlig skat på ca. 200.000. Som jeg har betalt på selvfølgelig - men med renter årligt, sååå... Ja - jeg skylder dem stadig, lad mig bare udtrykke det sådan.-)

Samtidig havde jeg desværre underskrevet selvskyldnerkaution for leaset materiel, som leasingselskabet desværre ikke kunne sælge til forventet pris efterfølgende - og dermed opstod mere gæld..

Samlet set er gælden vel stor nok til gældssanering - men jeg tvivler på, at gældsanering kan opnås når man erhverver sig som selvstændig.... Med mindre mig selvfølgelig opretter et aps?!

Mia

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mia

Som du beskriver det, så hviler din gæld til skat personlig på dig og da du betaler renter mv løbende så har du anerkendt gælden, set med skat's øjne, så de har muligheden for til kver en tid at kræve penge af dig når de ser mulighed for det. Man kan måske lave en betalingsordning med dem, som giver dig fred i en periode.

Går dine overvejelser på at starte på fuld tid, så du ikke har andre indtægter ?

I en startperiode som selvstændig kan indtægterne være små og måske når de aldrig et acceptabelt niveau, du bør derfor have så få økonomiske forpligtigelser som muligt.

Hvis du skal have mulighed for fred med skat, så tror jeg ikke du slipper under 2000 kr om måneden.

Spørgsmålet er hvad den private kreditor vil have for fred.

Men hvis du f.eks. starter med 3-4000 kr om måneden i udgifter til gamle kreditorer, så skal du vel tjene 6-8000 kr bare for at betale dem, jeg kan ikke lige vurdere om du kan få fradragsret for de gamle kreditorer, nok for renterne, men hvad med afdragene, det må du spørge en revisor om.

Jeg ved ikke hvad dine indtjeningsforventninger er, når du starter op, men jeg mener du skal have et meget højt og sikkert indtjeningsniveau, hvis du vil starte personlig virksomhed.

Hvis du kaster dig ud med lavere og mere usikre indkomster i første omgang, som de fleste selvstændige, så skal du vælge en selskabsløsning eller mand/kone løsning, for at du kan få fred til at koncentrere dig om virksomheden og dens udvikling.

Så på med vanten og min respekt for at du vil igang igen. I USA mener man at de bedste selvstændige til at overleve er dem som har fået drag eller to over nakken, den holdning kunne vi godt have brug for i Danmark.

De bedste hilsener

Finn

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)