Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Få mest muligt ud af en messe-stand

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

I løbet af sommeren har vi været rundt på forskellige messer og markeder med vores nye import firma AAimport. Det primære mål er selvfølgelig at få solgt nogle produkter Smile Men hvad kan man ellers få ud af at deltage på en messe eller et marked? Hvilke sekundære mål kan man med lidt planlægning sætte sig?

Denne tråd er tænkt som en ideudveksling til hvordan man får mest muligt ud af deltagelse på en messe. Hvad skal man have med? Hvilke udbytte har man?

Jeg begynder selvfølgelig Smile

MÅL:

1) Sælge sælge sælge sælge :)
Men men men. Er det nok bare at tage sine produkter med, eller skal man supplere med nogle gode tilbud?

2) Dele brochurer ud
Vil folk ikke købe, så skal de da i det mindste have en brochure med når de går fra din messe-stand

3) Få tilmeldinger til nyhedsbreve
sørg for at have et skilt hvor du giver folk mulighed for at tilmelde dig dit nyhedsbrev. Det kan du evt. krydre med en konkurrence. Fx Tilmeld dig vores nyhedsbrev og deltag i konkurrencen om varer for 3000,-

4) Få feedback på dine produkter.
Dette kan især være gavnligt hvis du normalt kun sælger online. Hvad synes folk om dine produkter? Er de billige, eller dyre? hvad synes folk er godt / dårligt ved dine produkter? Har de fx mange spørgsmål om visse funktioner, så ved du at du på din hjemmeside skal gøre meget ud af at forklare om disse funktioner. 

5) Studer dine kunder
Hvem er dine kunder egentligt? Dem der kommer til din stand - er det også dem du havde forestillet dig var interesseret i dine produkter? Da vi startede troede vi at vores primære målgruppe var unge mennesker og erhvervsvirksomheder, men det viser sig at en relativ stor del af vores kunder er ældre mennesker der er gangbesværet.
Lær hvem der rent faktisk er interesseret i dine produkter - så kan du lettere målrette din markedsføring.

6) Få kundeudtalelser
Tag et kamera med - gerne et videokamera, og få folk til at fortælle hvad de synes om dine produkter. Du har jo garanteret referencer på din hjemmeside, og på en messe har du mulighed for at få endnu flere referencer. Tager du videokameraet med, og får folk til at udtale sig, så tror jeg det er langt mere effektivt end en skriftlig anbefaling.

7) Spørgeskema
Lav nogle spørgeskemaer og lad gæsterne vurdere din forretning og dine produkter. Det kan være noget ala: Vurder følgende på en skale fra 1-5
Vores produkter er dyre
Vores produkter er god kvalitet
Vores produkter er fede
etc etc etc
Spørgeskemaet kan evt. kombineres med en konkurrence eller tilmelding til nyhedsbrev etc.

8) Lav rabat-koder
Vi sælger faktisk ikke særligt meget når vi deltager på et kræmmermarked eller på en messe. Det er først efterfølgende at salget kommer. Desværre ved vi ikke præcist hvor meget salg, da det jo ikke er alle der fortæller hvor de har set os. Derfor vil vi næste gang prøve at udlevere en form for rabatkode, så vi kan måle hvor meget salg deltagelsen har givet efterfølgende.

ANDET??

Er der andre der har forslag til hvordan man kan udnytte at man deltager på en messe?

Hilsen Morten

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 17:43

Hej igen

er jeg virkelig den eneste der har ideer til hvordan man får mest muligt ud af deltagelse på en messe-stand?

Er der ikke andre der vil dele deres erfaringer og ideer?

Med venlig hilsen

Morten Andersen

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 18:03

Jeg har desværre aldrig selv haft en messestand, så kan ikke dele ud af min erfaring. Jeg kan dog sige, at de ting du nævner alle virker ret fornuftige.

Derudover har jeg tit tænkt på, at hvis jeg laver en messestand, så vil jeg gøre det sådan her:

Jeg ville købe noget glas, som jeg kunne sætte mig inde bag ved, så det så ud somom jeg sad i et glasbur. I den glasflade der vender ud imod "publikum" ville jeg så skrive en seddel, hvor der stod "fodder aben, med din opgave". Her skulle så ligge en stak sedler, som jeg har lavet på forhånd, hvor folk kunne give lidt informationer om den hjemmeside de ønsker at få lavet. Herefter ville så i stilhed sidde og arbejde med de opgaver folk stiller mig. På en skarp tv-skærm, der ligeledes vender ud imod publikum vil jeg så blot have en kopi af mit skrivebord, så folk kan se hvor hurtigt og effektivt jeg arbejder... Derudover ville jeg have en anden monitor, der viste hvornår på dagen en given opgave vil være klar til (så folk kan indlevere en opgave, og efterfølgende bliver tvunget til at vende tilbage til min stand, for at se hvordan projektet har udartet sig ;P). På den måde ville jeg håbe på at kunne få lavet starten på en række hjemmesider i løbet af en dag og samtidig få vist hvad jeg kan. 
Mest af alt tror jeg at dette ville have en lidt "wauw" effekt, fordi det ikke er noget man umiddelbart lige ser. En anden tanke er, at man kun skal kunne kommunikere med mig, via et tastatur/touchscreen, der også er sad fast til den mod-publikum-vendte glasplade. Jeg har lige prøvet at tegne det herunder: 

Dette kan man selvfølgelig ikke lave indenfor ret mange brancher, men mine tanker går hen imod dette her:

Vis hvad du kan direkte på messen. Vis der under anderledes forhold. Skab opmærksomhed; lav noget, som folk ikke har set før!

Håber måske det kunne være til lidt inspiration... Min ide er slet ikke gennemtænkt, men det er da i hvert fald en anden tilgang til "det at gå på messe" Smile

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 16:50

Hej Rasmus.

Super ide Smile Den duer nok ikke lige til vores branche, men det er et fantastisk eksempel på kreativitet, og hvordan man kan skille sig ud. Nå må jeg så bare tænke over hvordan vi kan skille os ud med vores produkter.

Er der andre der har nogle kreative ideer, så del meget gerne med os :)

Hilsen Morten

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)