Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Effektiv PR omtale

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Kbh
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej kære aminoer.

Jeg er ved at oprette et video community og her mangler nogle gode råd til hvordan jeg bedst muligt kommunikere med medierne!

Hvordan kontakter jeg dem mest effektiv og hvordan skal jeg præsentere "nyheden"?

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:31
Du hyrer selvfølgelig en professionel skribent til opgaven.

På den måde er du sikker på, at dit budskab bliver set fra samme vinkel, som de redaktører, som skal vælge at bringe din pressemeddelelse.

Hos mig foregår processen således:

Du kan også have gavn af at læse Aminos klassiske tråd om pressemeddelelser:

hvor jeg blandt andet skrev nedenstående:

Det er lettest at ramme helt lokale medier som f.eks. ugeaviser o.l.

Regionale og landsdækkende medier (tv, radio, dagblade), afsætter flere midler til den journalistiske side af sagen. Derfor skal man leve op til kriterier om nyhedsværdi og relevans. Uanset hvor dygtige miniputterne fra Sdr. Bøvelse er, så vil de først nå Jyllandsposten, når de får Michael Laudrup som træner, mens de kan få deres resultater bragt i Sdr. Bøvelse-nyt, hver eneste uge.

Der findes nogle gode "arketypiske" historier, som har lettere adgang til medierne end andre historier, så det er en god idé at vinkle sin historie efter dette.

En arketypisk iværksætterhistorie kan være "David vs. Goliath-historien", hvor den dygtige lille iværksætter klarer sige bedre end den altdominerende gigant. (f.eks. Thise vs. Arla).

En anden arketypisk virksomhedshistorie er "The Amarican Dream" (vi startede med intet, nu har vi noget, om ti år har vi alt).

Man har større chance for at nå aviserne med fagligt stof, hvis man også flittigt leverer "personstof", som typisk optages gratis. Det kan være jubilæer, runde fødselsdage, ansættelser m.v.  Et problem kan dog være, at runde fødselsdage ikke optræder så tit i enkeltmandsvirksomheder.

Hvis man gerne vil have bragt sine pressemeddelelser uredigeret - eller stort set uredigeret, er det vigtigt at skrive "journalistisk". Det betyder, at pressemeddelelsen skal give mening, uanset hvor den bliver klippet. Altså hele budskabet i overskriften. Hele budskabet i manchetten, Det vigtigste delbudskab i afsnit 1, det næstvigtigste i afsnit 2 o.s.v., små én-sætningsopsummeriger løbende undervejs og en slagfast konkulsion (=hele budskabet) til slut.

Kun i kronikker og debatindlæg kan man skrive akademisk: Tese, baggrundsbeskrivelse, fremstilling af relevante fakta, afprøvning af tese i hht. de fremstillede fakta, perspektivering, konklusion.

Hvis man som "ikke kendt" person skal nå kronikpladsen, skal man skrive meget relevant og gerne i henhold til en igangværende samfundsdebat. Desudne skal man sørge for at beskrive sig selv som valid kilde til den viden, man leverer.

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:56
Jeg bidrager gerne. Har netop lavet pr for en anden AMINO, som bl.a. kom i Go Morgen Danmark, et par relevante aviser m.m. Men har også så travlt, at historien skal tænde mig, men fortæl gerne mere på mail...
Tilmeldt 13. Jun 06
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 16:23
Du kan få gode råd og pressetips på pressport.dk, de kan tilmed udsende din pressemedl.

Mvh

Tommy Duus

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)