Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nye skatteregler for aktiergevinster i selskaber ?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jun 05
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et holding selskab som jeg ønsker at  bruge som min pensionsopsparring ved løbende at  lade selskabet investere i aktier efterhånden som jeg fører overskud op fra mit driftsselskab.

Hidtil har der været en  3-års regel der gør at gevinster på aktier skattefri.

Jeg har nu hørt noget om at der kommer en nye selskablov der indfører beskatning på ikke realiserede aktiegevinster - eller noget i den sti - er det korrekt

Hvis det er rigtigt, bliver det så ikke meget mindre attraktivt at have et holding selskab til sine aktieinvesteringer eller hvad ?

Fra Søborg
Tilmeldt 31. Dec 05
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 17:10

>> Jeg har nu hørt noget om at der kommer en nye selskablov der indfører beskatning på ikke realiserede aktiegevinster - eller noget i den sti - er det korrekt  <<

Ja, der indføres lagerbeskatning som er en værdibeskatning - i et eller andet omfang. Men den nye lov (L23 det oprindelig opkast - http://www.skm.dk/love/vedtagne/6894.html?rel ) omkring dette er yderst kringlet, og så vidt jeg ved endnu ikke vedtaget. Der er noget med ejerskab af mere eller mindre end 10% af selskabet, og om aktien er noteret (på børsen) eller ej.

Det første udkast (som jeg har linket til) ville stort set havde dræbt venture brancheni dk, da de ville blive beskattet af den værdi de skød ind i selskabet. Andre grufulde eksempler er senere dukket op omkring dette (DF) lovforslag, senest i børsen i sidste uge (http://borsen.dk/politik/nyhed/168988/ - kræver måske login?).

Jeg har også selv mail'et til Kristian J. omkring forskellige senarier hvor det var den dødsejler primært for iværskætter branchen og jeg fik da også et pænt "Vi er opmærksomme på problemet, og arbejder på sagen" svar tilbage Tongue Tied

>> Hvis det er rigtigt, bliver det så ikke meget mindre attraktivt at have et holding selskab til sine aktieinvesteringer eller hvad ? <<

Jo, endnu ting som ikke kan betale sig i dette land... Jeg har ikke fulgt med på det sidste omkring denne lov, men meget tyder på at det ikke kan betale sig - hvilket var det der var meningen med loven har Kristian Thulesen Dahl (vist nok, kan ikke lige finde artiklen) tidligere udtalt!

Der har været nogen debatter omkring dette emneAmino tidligere - søg og du skal finde...

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 23:00

Sådan umiddelbart kan det ikke betale sig at foretage investeringer i et holdingselskab. Tidligere kunne det betale sig at putte beskattede penge ind i sit selskab for at foretage aktieinvesteringer med en horisont på 3 år, men dette er ikke attraktivt længere.

Du har dog stadig en fordel i form af dit driftsselskab - du ejer vel over 10%? Så vil udbytte og gevinst ved salg stadig være skattefrit.

Porteføljeaktier (aktier hvor man ejer under 10% af kapitalen) vil blive lagerbeskattet, så du løbende skal betale skat - selvom du ikke har realiseret dine gevinster på børsnoterede aktier. Du vil derfor skulle have likviditet til skatten - husk dette når du investerer så du ikke skal til at sælge aktier for at betale skat.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:36

Jesper Jepsen:

Sådan umiddelbart kan det ikke betale sig at foretage investeringer i et holdingselskab. Tidligere kunne det betale sig at putte beskattede penge ind i sit selskab for at foretage aktieinvesteringer med en horisont på 3 år, men dette er ikke attraktivt længere.

Helt enig Jesper. På grund af de nye regler og den generelle beskatning af avancer og udbytter på såkaldte porteføljeaktier kan det ikke længere svare sig at investere i sådanne aktier via et selskab.

Investerer man som person beskattes avance som aktieindkomst. Investerer man via et selskab beskattes avance med 25% selskabsskat men når man så trækker værditilvæksten (avancen) ud af selskabet sker der personlig avancebeskatning som ovenfor. Dvs. man udsættes for en merbeskatning i forhold til den personligt foretagne investering. Medmindre vi taler om midler som henstår i et selskab og bare skal arbejde med henblik på senere anvendelse til andet formål kan det derfor ikke svare sig.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)