|
Hej Jeg er ny herinde, så jeg vil lige kort præsentere mig selv: Jeg har været selvstændig i godt 2 år. Først med en fysisk butik, men så fordele af at drive en internetbutik. Denne startede op 1. maj i år. Det er en butik udelukkende med ting og sager til drenge fra 0-12 år. Jeg er blandt andet uddannet mediegrafiker, og arbejder også lidt freelance inden for dette felt. Jeg har et par spørgsmål, jeg håber der er nogle der vil/kan give svar på: Hos Konger og Krudtugler (som butikken hedder) har vi en del besøg fra udlandet. Specielt Norge. Vi har ikke solgt noget udenfor Europa endnu, men vil selvfølgelig ikke afvise kunder. Så er der nogen der har erfaring med salg til f.eks Norge? Jeg tænker mest på told, moms og fragt. Hilsen Tina |
Hej Tina
Velkommen til Amino.
Sikke en skøn butik du har, den må jeg vist se lidt nærmere på.
Med hensyn til salg til Norge, så skal I sælge varerne uden moms. I Norge har man en "forenklet indfortoldning" hvor betaling af moms og evt. told betales på posthuset. For den service skal kunden betale 85 NKR samt momsen. Hvis varen har en værdi under 200 NKR, er der ingen indfortoldningsgebyr, og kunden skal heller ikke betale momsen. Bøger er der slet ikke moms på i Norge. Har varerne en værdi over 1000 kr. skal de indfortoldes på en anden måde. For at behandlingen kan ske hurtigere, sætter vi en kopi af fakturaren synligt bagpå forsendelsen, så postvæsenet ikke først skal til at åbne pakken. Vi har flere kunder der har handlet mere end en gang ved os, så det må fungere udmærket. Det skal dertil siges, at alle har købt for under 200 kr. Vi sender varerne med Post Danmark (som vi gør med alle andre varer).
Hilsen
Bliv gratis medlem