Nu tror jeg helt sikkert at det var dig - og ikke mig - som kastede første sten så at sige.
Men det ændre nu ikke ved tingene - jeg skrev ikke at Typo 3 var dårligt - jeg skrev bare at det _er_ peaket og at indlæringskurven for brugerne er alt for stejl og systemet er for omstændigt at bruge til at nå ud til de store masser - inklusiv langt langt de fleste brugere herinde.
Folk er fuldstændigt fløjtende med hvad din holdning er til hvilke system eller program der er det bedste - de ser på hvad der skaber merværdi for dem, og det er da alt andet lige _voldsomt_ mange flere i hele verden der ser i Joomla frem for Umbraco, Dynamicweb (gud bedre det) eller Typo3.
Det er ganske enkelt over prissat og for omstændigt at lave noget i forhold til og Joomla var helt klart med sin totale omstrukturering med Joomla 1.5 til MVC og en helt ny template engine på mange måder langt foran de andre større CMSer (ingen af de 3 du nævner er iblandt de større CMS'er på verdensplan).
Derudover så handler det uendeligt lidt om hvad jeg kan og skal - jeg kan sagtens arbejde med Typo 3 og hvad end det nu skulle være - jeg jeg startede jo faktisk med at stå bag det første CMS/Ecommerce system som blev godkendt af PBS tilbage i 98 og adskillige af de første betalingsløsninger herhjemme og dengang brugte vi da asp classic (vb script) men det ændre heller ikke på at i dag er PHP et sprog som har vist sig at have under en 5. del af failure rates i forhold til store forgyldede .Net projekter og den gennemsnitlige konsulenttime på et open source PHP projekt er markant mindre end på de andre systemer.
Det giver altså ufatteligt lidt værdi for kunden (som det jo handler om, ikke?) at investere i et website der er baseret på noget closed source .Net teknologi eller et system som ikke giver dem nogen ekstra værdi men kun ekstra omkostninger og hvis du vil skubbe et system med en så stejl indlæringskurve og de udfordringer som det giver for brugeren på små eller mellemstore websites med et CMS behov så kunne man vel hurtigt fristes til at klistre en gang "overkill" på din "rådgivning".
Men som jeg skrev første gang så er Typo3 jo som sådan ikke ringe - det er bare for besværligt for langt de fleste at bruge og derfor peakede det i 2006. Derudover kan du vist ikke rigtigt noget som helst i Typo3 i dag som du ikke kan i Joomla så jeg må indrømme at jeg har svært ved at se hvor fordelen skulle ligge.