Hej, Jeg har for nylig købt aktiviteterne i en produktionsvirksomhed. Nu har jeg så endeligt fået et længeventet tilbud vedr. en konsolideringsmulighed. Her er det bare hele selskabet jeg skal erhverve, altså jeg har ikke den skattemæssige fordel på goodwil, som ved forrige handel. Mit spørgsmål : Er der evt. nogle i dette forum der er i besiddelse af en kontrakt fra en selskabsovertagelse, jeg er nemlig ikke bekendt med hvorledes en sådan tager sig ud i praksis. - I skal selvfølgelig være indforstået med, at såfremt jeg ser en sådan kontrakt, er det naturligvis 100% fortroligt. Mvh. Søren |
Kontrakt til overtagelse af et helt selskab
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
- 1
|
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
Ellers er der en advokat her som kan hjælpe dig (blandt mange sikkert) - Vilsgaard Advokaterne http://www.vilsgaard.com/page.asp?sideid=7&zcs=2 Kontakt Bo Vilsgaard Mail: bo@vilsgaard.com Direkte tel: 70 20 31 65 Mobil: 40 31 31 65 |
Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål. Du har tidligere købt aktiviteten i en produktionsvirksomhed, herunder goodwill. Er det vi taler om nu køb af en anden virksomhed, hvor du så bare erhverver hele selskabet, inkl. den her oparbejdede goodwill ? I såfald er det du spørger om ikke så meget et spørgsmål om hvordan kontrakten skal udformes. Det handler mere om prisfastsættelsen. Det man kan sige er at når man erhverver selskabet med indmad fremfor at købe aktiviteten ud, overtager man også den udskudte skat i selskabet, hvad der skal tages højde for ved prisfastsættelsen. Man fastsætter prisen på selve aktiviteten og opgører den udskudte skat i selskabet på grundlag af de fastsatte værdier. Her kan man så diskutere om du skal have fuldt nedslag for den udskudte skat. Dvs. om den udskudte skat skal indgå til kurs 100 i og med at den repræsenterer en likviditetsfordel for dig. En anden og betydeligt mere væsentlig faktor er at du ved at erhverve selskabet også overtager hele risikoen vedr. selskabets hidtidige drift. Du ved dybest set ikke hvor mange latente erstatningssager der ligger vedr. selskabets hidtidige drift og derfor vil det være halseløs gerning at kaste sig ud i købsovervejelser uden at have en kompetent rådgiver (advokat) ved sin side.Tager man bare tage en vilkårlig kontrakt og sætter nogle andre navne ind kan det nemt blive en meget dyr fornøjelse. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Hej....og tak for svar. ....Mht. mit spørgsmål vedr. selskabskontrakt, var dette ment som en forberedende manøvre. - Jeg ville såmænd blot gerne se en lignende kontrakt fra en selskabshandel. - Jeg mener at det altid er en fordel at vide....også før man rådfører sig med engagerede rådgivere. Mht. værdiansættelse, advokat, revisor, pengeinstitut og låneansvarlig kapitael er mit netværk allerede etableret. Med venlig hilsen |
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)