Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab - hvordan skal det gøres ?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 110
Fra  FlexAir A/S Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften Aminoer,

Jeg driver et aktieselskab, stiftet i 2006, ejet af mig selv 100 %. Selskabet har altid haft en god drift og vi har derfor i dag oparbejdet en pæn egenkapital.

Jeg overvejer nu mulighederne for at stifte et holding-selskab og få kanaliseret nogle af værdierne over i dette selskab.

Er der nogen der kan hjælpe/rådgive omkring dette - hvad er mulighederne og hvordan gøres på den bedste og mest (for mig) fordelagtige måde.

Takker for jeres svar på forhånd.

Tilmeldt 25. Apr 07
Fra  FlexAir A/S Skrevet kl. 09:10

Er der slet ingen der kan være behjælpelige omkring ovenstående spørgsmål??

Måske en anbefaling af en god advokat der har god indsigt i dette område.

Mvh,

Jacob

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:14

Holdingselskabet kan du stifte ved en såkaldt skattefri anpartsombytning. Der kræves ikke tilladelse fra Skat men holdingselskabet må så bare ikke sælge aktier i driftsselskabet i de efterfølgende 3 år. Der skal udover alm. stiftelsesdokumenter laves en vurderingsberetning som skal påtegnes af en revisor

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 25. Apr 07
Fra  FlexAir A/S Skrevet kl. 09:24

Hej Bent,

Tak for dit svar.

Hvordan regnes de 3 år - tæller 2009 for et helt år eller regnes der 3 år fra stiftelsesdatoen?

Mvh, Jacob

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 09:27

3 år fra stiftelsen.

Fra København og nordsjælland
Tilmeldt 24. Nov 05
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:46

Hejsa, lige et par kommentarer - Du skal være opmærksom på, at der i revisors vurderingsberetning ved stiftelse af det nye holdingsselskab via apportindskud af aktier, skrives under på om værdierne er til stede på stiftelsestidspunktet - såfremt du har kalenderåret som regnskabsår i dit A/S, og den seneste aflagte årsrapport er tilbage fra 31122008 - bør en revisor revidere en mellembalance der viser, at værdierne stadig er intakte  -  Alternativt, kan du jo vente til årsrapporten for 2009 alligevel skal laves, så kan du spare udgifterne på, at få en revideret mellembalance - Laver du aktieombytningen med virkning fra 1/1-2009, vil du også undgå de nuværende regler om udbytte/tilskudsbegrænsninger, der tilsiger, at man ikke kan foretage udbytte fra datter til moder, ud over årets ordinære resultat. Som der også bliver skrevet, bliver du bundet, således du ikke kan sælge aktierne i driftselskabet skattefrit i 3 år, hvis du laver en aktieombytning uden tilladelse- hvis du alligevel ikke har planer om salg, generationsskifte eller lignende, betyder det  jo ikke det store - har du derimod planer om dette, kan du søge skat om tilladelse, her skal du give en forretningsmæssig begrundelse for aktieombytningen, (og der kan jo være andre begrundelse end undgåelse af skat ved salg af aktierne, der selvsagt bliver afvist) får du den vil du ikke være bundet af værnsreglen omkring 3 års ejertid, samt ovenstående udbyttebegrænsninger - Deriomod vil de Skat ofte gerne have besked hvis du sælger for lige, at tage stilling til om tilladelsen i sin tid var i orden - såfremt du ønsker yderligere rådgivning om de forskellige scenarier, er du velkommen til at skrive mig en PM.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:52

Buzz Angel:
Deriomod vil de Skat ofte gerne have besked hvis du sælger for lige, at tage stilling til om tilladelsen i sin tid var i orden

Det er vel at  forudsætningen for tilladelsen er opfyldt, som SKAT vil kontrollere.

Fra København og nordsjælland
Tilmeldt 24. Nov 05
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:15

Det kan jo være man har en god forretningsmæssig begrundelse som er overholdt - det kunne eksempelvis være, at omstruktureringen var led i et generationsskifte, hvilket jo sagtens kunne være overholdt og barnet var med i selskabets aktionærkreds- Jeg talte på et tidspunkt med en ansat hos skat, der oplyste mig om, at det de kiggede efter ved salget, hvor der var givet en tilladelse var om der allerede inden tilladelsen var givet, kunne være en formodning om, at der lå et bud på virksomheden, og der dermed var tale om undgåelse af skat - hvilket jo kan være svært, at dokumentere for dem.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 18:02

Buzz Angel:

Hejsa, lige et par kommentarer - Du skal være opmærksom på, at der i revisors vurderingsberetning ved stiftelse af det nye holdingsselskab via apportindskud af aktier, skrives under på om værdierne er til stede på stiftelsestidspunktet - såfremt du har kalenderåret som regnskabsår i dit A/S, og den seneste aflagte årsrapport er tilbage fra 31122008 - bør en revisor revidere en mellembalance der viser, at værdierne stadig er intakte  -  Alternativt, kan du jo vente til årsrapporten for 2009 alligevel skal laves, så kan du spare udgifterne på, at få en revideret mellembalance - Laver du aktieombytningen med virkning fra 1/1-2009, vil du også undgå de nuværende regler om udbytte/tilskudsbegrænsninger, der tilsiger, at man ikke kan foretage udbytte fra datter til moder, ud over årets ordinære resultat. Som der også bliver skrevet, bliver du bundet, således du ikke kan sælge aktierne i driftselskabet skattefrit i 3 år, hvis du laver en aktieombytning uden tilladelse- hvis du alligevel ikke har planer om salg, generationsskifte eller lignende, betyder det  jo ikke det store - har du derimod planer om dette, kan du søge skat om tilladelse, her skal du give en forretningsmæssig begrundelse for aktieombytningen, (og der kan jo være andre begrundelse end undgåelse af skat ved salg af aktierne, der selvsagt bliver afvist) får du den vil du ikke være bundet af værnsreglen omkring 3 års ejertid, samt ovenstående udbyttebegrænsninger - Deriomod vil de Skat ofte gerne have besked hvis du sælger for lige, at tage stilling til om tilladelsen i sin tid var i orden - såfremt du ønsker yderligere rådgivning om de forskellige scenarier, er du velkommen til at skrive mig en PM.

Så lykkedes det mig langt om længe at komme på igen så jeg kan sætte en stopklods ind. Jeg håber så sandelig Buzz Angel har en god rådgiverforsikring når han nu udbyder rådgivning på dette område:

• Nej det er ikke nødvendigt at lave en revideret mellembalance eller en mellembalance iøvrigt når man etablerer holdingselskabet i løbet af året. Revisor skal bare kunne stå på mål med at værdien ikke er for høj. 
  • Nej man kan ikke lave en aktieombytning med tilbagevirkende kraft, herunder med virkning pr. 1/1 2009 men når der er tale om et nystiftet holdingselskab vil de to selskaber i forhold til sambeskatningsreglerne blive anset at have etableret koncernforbindelse primo året med den virkning at der ikke skal laves perioderegnskab.
  • Nej det er ikke korrekt at du undgår nogle udbytterestriktioner ved at omdanne med tilbagevirkende kraft, hvad du som anført ovenfor ikke kan. Udbytterestriktionen der var en værnsregel er afskaffet med virkning for ombytninger der gennemføres efter 22/4 2009 og for ombytninger der er gennemført inden er værnsreglen også ophævet.
  • Gennemfører du en aktieombytning uden tilladelse fra Skat bliver du bundet af et 3 års vilkår som følger direkte af loven.
  • Gennemfører du en aktieombytning med tilladelse bliver du bundet af et anmeldelsesvilkår i forhold til Skat som mere eller mindre betyder at du ikke kan sælge aktier i datterselskabet i de næste 3 år. Så det er ikke bare at man lige får dispensation for.

Så sent som i sidste uge underviste jeg i skattefri omstruykturering sammen med en medarbejder/jurist fra  Skats hovedkontor for omstruktureringer. Noget vi har gjort flere gange så det er ikke bare noget jeg finder på. Nu kender jeg ikke din baggrund Buzz Angel men jeg kan fortælle dig så meget at ikke engang revisorerne tør rådgive om disse regler og omstrukturering. Det er jo bl.a. i disse situationer at de går til en nørd som mig eller andre ligesindede 

•  

Tilmeldt 25. Apr 07
Fra  FlexAir A/S Skrevet kl. 08:12

Hej Aminoer,

Jeg følger alle indlæggene fra sidelinjen, men ved nu ikke om jeg er blevet meget klogere indtil nuSmile

Men takker alligevel for at I tager jer tid til at svare.

Mvh, Jacob

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)